Met winstwaarschuwingen kun je dezer dagen hoge stapels bouwen in de automobielindustrie. Er waren er al van BMW, Mercedes en Volkswagen en deze week sloot ook Stellantis (net als Aston Martin) zich bij het rijtje aan. Het liedje is ondertussen bekend. Te hoge kosten, te veel onzekerheid over commerciële kansen van elektrische modellen en te felle concurrentie uit het oosten holt het zakenmodel van de klassieke automerken uit. Om nog maar te zwijgen van de op til staande CO2-boetes die menig fabrikant boven het hoofd hangt.
Draconische maatregelen
Als oplossingen wordt er gekeken naar draconische maatregelen, zoals personeelsontslagen en fabriekssluitingen. Maar de mogelijkheid om er met vereende kracht tegenaan te gaan valt evenmin uit te sluiten. Volgens de Italiaanse zakenkrant Il Sole 24 wil Stellantis fusioneren met Renault, wat een machtige groep van achttien merken zou opleveren. En dat is nog niet alles. BMW zou ook interesse hebben getoond in deze nieuwbakken samenwerking. Het plan is dat de captains of industry van de genoemde merken, die zelf in alle talen deze strategie ontkennen, volgende week op het Autosalon van Parijs hierover samenzitten.
Dat de naam van BMW wordt vernoemd laat verstaan dat er ook een alliantie in de maak kan zijn. De merkenportefeuille van Renault sluit aan bij die van Stellantis in imago en positionering, die van het Duitse luxemerk veel minder. Al gaat het er bij dit soort fusies vooral over om aanzienlijke volumekortingen bij leveranciers af te dwingen en ontwikkelingskosten te delen.
Advertentie – lees hieronder verder
Vooral voor Stellantis is de pil momenteel bitter. Niet alleen in de Benelux kijkt het merk tegen hard achteruit boerende verkoopcijfers aan (een terugval van meer dan 50%), ook in de andere delen van de wereld gaat het slecht. In de Verenigde Staten, thuishaven van de merken Jeep, Chrysler en Dodge, heeft het merk in de eerste negen maanden van het jaar 17% minder auto’s verkocht. De dealers hebben al een open brief geschreven waarin ze de situatie als ‘rampzalig’ betitelen en beleggers gaven het aandeel een knauw van 14.7%.
Vervangt de Meo Tavares?
Voor de groep lijkt de tijd dan ook rijp voor een nieuwe koers. En deze onderzoekt niet alleen de mogelijkheden van een samenwerking met andere groepen, maar ook de vervanging van Carlos Tavares. De CEO, die dit jaar nog het hoogste loon van alle autobazen ving, wordt overigens actief betrokken in het aanwervingsproces van zijn opvolger. Tavares is ondertussen 67 en zijn contract loopt nog tot eind volgend jaar. Hij is ook van plan om het uit te zitten, en misschien nog te verlengen als de juiste kandidaat niet op de proppen komt. Volgens dezelfde Italiaanse media biedt ook de fusie hierop een uitkomst en zou niemand minder dan Luca de Meo Tavares vervangen als hoofd van de nieuwe constellatie.
Maar er rijzen ook veel twijfels. Meer merken is niet altijd beter, en bij Stellantis zwaait voortdurend de zeis over het voortbestaan van sommige familieleden die niet rendabel genoeg zijn. Nog een paar namen toevoegen, naast het recent verworven Chinese budgetmerk Leapmotor, zal de interne competitie doen toenemen. Vraag is ook of er wel een markt is voor een tiental merken die allemaal hetzelfde elektrische model aanbieden, met enkel een andere jas en badge. Er wordt dan vaak verwezen naar een groep als Hyundai die met ‘maar’ twee volumemerken erin slaagt om bovenaan de wereldranglijst te staan. Volgt er witte rook op het autosalon van Parijs?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be