Gedaan met de Nissan GT-R in Europa?

De GT-R, Nissans enige supersportwagen die in 2007 gelanceerd werd, blaast zijn laatste adem uit op de Europese markt. Hij is, net zoals bijvoorbeeld de nieuwe Z die we hier nooit te zien gaan krijgen, het slachtoffer van zijn volgens de EU-bonzen te hoge CO2-uitstoot. In bepaalde landen op het oude continent is hij nu al uit de catalogus verdwenen.

Gepubliceerd op 19 maart 2022
Leestijd : 2 min

Partagez

De Nissan GT-R (R35) werd in dezelfde geest ontworpen als de mythische Skyline GT-R, waarvan je hieronder de laatste versie ziet (R34).

De GT-R van vandaag ziet er veel strakker uit. Het gaat nog steeds om een zeer krachtige coupé met vier zitplaatsen, nu uitgerust met een 3,8 liter grote V6-biturbomotor die oorspronkelijk 480 pk en 587 Nm ontwikkelde – een vermogen en koppel dat met de tijd alleen maar is toegenomen, tot 610 pk voor de GT-R NISMO (zie onder) – en die zijn krachten overbrengt via een zesversnellingsbak met dubbele koppeling en een variabele vierwielaandrijving die rekening houdt met de gripomstandigheden.

Deze Nissan een icoon noemen, is een understatement. Hij zit boordevol elektronica en rijdt extreem efficiënt, zelfs klinisch. Dankzij zijn gunstige prijs tegenover de concurrentie verleidt de GT-R al jarenlang liefhebbers van topprestaties, die zich zelfs niet inhouden om hun auto nóg verder op voeren.

In de loop der jaren is Nissan de GT-R blijven verbeteren in vijf fases, met telkens enkele technische en uiterlijke evoluties. Vandaag is het een van de oudste modellen op de markt en beantwoordt hij niet langer aan de huidige Europese strategie van Nissan, dat zich meer wil concentreren op SUV’s en geëlektrificeerde modellen.

Advertentie – lees hieronder verder

Begin van het einde

De Nederlandse site Autoblog.nl bericht dat meerdere Europese importeurs geen bestellingen meer noteren voor de GT-R. In sommige landen zoals Duitsland of België is de coupé nog verkrijgbaar, maar wellicht is dit maar van korte duur. Volgens de hierboven genoemde Nederlandse website heeft Nissan bevestigd dat deze verkooponderbreking te wijten is aan de hoge emissies van dit model, dat nochtans maar met mondjesmaat in onze contreien wordt verkocht. De Japanner is verkrijgbaar vanaf 107.300 euro in België, maar door zijn hoge leeftijd blijft het succes afnemen.

Geen opvolger?

Binnen de huidige context van de auto-industrie lijkt de komst van een opvolger van de GT-R weinig waarschijnlijk. De Nissan Z, de vervanger van de 370Z, wordt trouwens ook niet verkocht in Europa wegens te vervuilend.

Afgelopen september bevestigde de directeur van Nissan Australië na de verkoopstop van de GT-R in zijn land dat “dit niet het einde betekent van de geschiedenis van dit model”, waarmee hij dus liet verstaan dat de R35 wél vervangen wordt. De komst van dit nieuwe model in Europa is echter op zijn zachtst gezegd onzeker…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Partagez

Gocar logo
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Nissan voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.