Met behulp van Chinese kredieten (Geely) is Volvo al enige tijd gericht op de elektrische auto. De Zweedse constructeur – die een grote onafhankelijkheid wist te behouden tegenover zijn aandeelhouders – trekt zelfs nog meer deze kaart dan zijn concurrenten. Zo kondigde het Zweedse merk als eerste aan te willen stoppen met diesels. En het lanceerde met Polestar zelfs een luxemerk dat volledig draait rond elektrificatie.
Voor al deze ontwikkelingen is Volvo op zoek naar een groot terrein in Europa om er een immense batterijfabriek te bouwen die de productielijnen van het merk in Gent en in Zweden kan bevoorraden. Maar niet alleen dat. De Geely-groep heeft ook andere merken die Europese ambities koesteren, zoals Lynk&Co. Het zou dan ook logisch zijn om deze gigafactory voor batterijen ook te gebruiken voor andere modellen die op komst zijn. Kortom, heel wat industriële activiteit en honderden extra jobs.
Schaakmat
Eerst stond Gent op een mooie plaats op de lijst van mogelijke sites voor Volvo. Een logische voorkeurpositie aangezien in Gent nu al de tweede Europese fabriek van het merk staat (de andere bevindt zich in Göteborg, Zweden).
Helaas mag Gent een kruis maken over deze mooie vooruitzichten. Hakan Samuelsson, de CEO van Volvo, bevestigde recent dat de Vlaamse stad niet langer op de shortlist staat. Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) trok recent naar Zweden om er te onderhandelen, maar slaagde er blijkbaar niet in om de CEO van het Zweedse merk te overtuigen de fabriek hier te bouwen.
Advertentie – lees hieronder verder
Een koude douche, want Volvo assembleert nu al meer dan 20.000 auto’s in België per jaar en stelt in Gent meer dan 7.000 personen tewerk. Officieel werd er geen enkele reden gegeven voor deze beslissing. Mogelijk bleken de door Vlaanderen toegekende subsidies ontoereikend.
Het is een gangbare praktijk bij dit soort onderhandelingen: de overheid moet de industrie lokken om banen te scheppen die hier steeds moeilijker te creëren zijn. Ter herinnering: ongeveer hetzelfde scenario voltrok zich enkele maanden geleden tussen Tesla en de Duitse overheid om de Europese Gigafactory van de Amerikaanse fabrikant te vestigen in de buurt van Berlijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be