De elektrische auto zal ons leven binnendringen. De entree is gepland op een zeer korte termijn, wellicht tegen 2026, omdat vanaf die datum de fiscaliteit volledig zal veranderen en nog enkel emissievrije en 100% elektrische voertuigen aftrekbaar zullen zijn.
Natuurlijk houden bedrijven al rekening met deze verandering, omdat ook de restwaarde van de voertuigen voor hen belangrijk is. Toch zal dit ook voordelig zijn voor de particulier die hiermee over 3 of 4 jaar betaalbare elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt zal vinden.
In de elektrische auto is het centrale technische element natuurlijk de accu. En dat is ook het meest delicate element. Dit geldt ook in het dagelijks leven, omdat (net als voor een smartphone) het opladen van deze batterij langer duurt dan wanneer je brandstof tankt.
Toch zijn er nog andere aandachtspunten, zoals de levensduur van deze batterij. Dit is een belangrijk punt, want aangezien dit het duurste onderdeel van het voertuig is, kan de batterij een zeer aanzienlijke kostenpost zijn wanneer ze moet worden vervangen.
Advertentie – lees hieronder verder
Dalende prijzen
Fabrikanten geven uiteraard garanties op de accu’s van hun elektrische auto’s. Je kan rekenen op een gemiddelde van 8 jaar en 160.000 km. Aan het einde van een van deze twee deadlines verbindt de fabrikant zich ertoe dat de batterij nog steeds 70% van zijn initiële capaciteit heeft. Onder deze drempel zal hij ze vervangen. Maar hoeveel kost een vervanging na deze periode? Welnu, dat hangt af van de fabrikant en de kosten per kWh van de batterij die hij gebruikt.
In de begindagen van de elektrische auto was de batterij onbetaalbaar, maar de afgelopen jaren zijn de prijzen drastisch gedaald. Uit de recentste onderzoeken blijkt dat de prijzen in 2021 met nog eens met 6% zijn gedaald. Daardoor is het tarief per kWh bijna tien keer lager dan in 2010. Voor de consument is dit natuurlijk goed nieuws.
Volgens Bloomberg zou de gemiddelde prijs van accu’s voor elektrische auto’s in 2021 104 euro/kWh bedragen. Toch moeten we de zaken in perspectief plaatsen, omdat de laagste prijzen in China te vinden zijn. Daar bedraagt de gemiddelde prijs per kWh 98 euro, terwijl in de Verenigde Staten en Europa de prijzen 40 tot 60% hoger liggen door onder meer de arbeidskosten en een duurder industrialisatieproces.
De andere realiteit
Natuurlijk zijn deze cijfers gemiddelden. Hoe zit het in werkelijkheid als je langs de kassa passeert? In feite zitten we momenteel vrij ver van die 104 euro/kWh, terwijl we ook weten dat de prijzen variëren afhankelijk van de capaciteit van de batterij. Sommige fabrikanten vertrouwen op de nuttige capaciteit (daadwerkelijk bruikbaar) terwijl anderen de totale capaciteit hanteren, wat een verschil van ongeveer 3 tot 7 kWh kan betekenen.
Volgens een enquête van de Franse medium L’Argus is de fabrikant die het dichtst bij 104 euro/kWh zit momenteel Renault, die rond de 165 euro/kWh draait. Dit brengt de kosten van een accu van een elektrische Renault Twingo op zo’n 4.000 euro en zo’n 8.500 euro voor die van een Zoé van 52 kWh.
Maar de prijzen stijgen ook snel bij andere merken. Skoda houdt het voor de nieuwe Enyaq nog tot op net geen 200 euro/kWh (maar voor de 50 kWh-versie van de iV 60 en iV80 zou het respectievelijk oplopen tot 276 en 280 euro/kWh). Bij Volkswagen hebben de VW ID.3 en ID.4 een prijs van 260 euro/kWh. Bij Tesla noteerden onze Franse collega’s een prijs van 269 euro/kWh voor de Model S en Model X. In ieder geval zou het iets minder duur zijn voor de Model 3 dat lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterijen gebruikt voor sommige versies in plaats van nikkel-kobalt-aluminium.
Noteer ook dat de prijzen pieken kunnen bereiken voor andere voertuigen. Zoals 446 euro/kWh voor de Porsche Taycan (meer dan 40.000 euro voor de grote batterij), maar ook 467 euro/kWh voor de kleine Honda e (meer dan 16.000 euro het pakket) of 600 euro/kWh voor de Audi e-tron (of 38.000 euro voor de kleine batterij van 64 kWh), volgens L’Argus.
Huren als oplossing?
Natuurlijk zullen deze prijzen wellicht dalen in de toekomst. Enerzijds met de prijsdaling per kWh van de batterijen (verwacht zo’n 90 euro vanaf 2024), maar ook met de ervaring die de fabrikanten in de loop der jaren opdoen. Want laten we niet vergeten dat de garantie nooit gratis is.
Iemand moet er dus voor betalen, en dat is altijd de eindgebruiker. Daarom zal een betere ervaring en visie op de levensduur van batterijen ook helpen om de prijzen te verlagen.
Er is echter een manier om jezelf te beschermen tegen onaangename verrassingen en buitensporige uitgaven: sluit een huurcontract voor de auto af. Voorheen verhuurden sommige fabrikanten batterijpakketten, maar deze formules zijn uiteindelijk verdwenen ten gunste van een volledig leaseaanbod, ook voor de particulier die daarmee beschermd is tegen eventuele zorgen, omdat deze contracten ook mogelijke reparaties omvatten.
Toegegeven, het behoort nog niet tot onze gewoonten, maar het is duidelijk een oplossing die het onderzoeken waard is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be