Na 17 jaar trouwe dienst is de beroemde Nissan GT-R R35 op sterven na dood. Deze supercar werd gelanceerd in 2007 en schreef autogeschiedenis met zijn indrukwekkende vermogen en uitmuntende prestaties. Het is belangrijk om zijn komst in de juiste context te plaatsen: het doel was om de Porsche 911 Turbo te verslaan (met name op de Nürburgring), en dat allemaal voor de helft van de prijs.
Maar Godzilla, zoals de auto genoemd wordt, verdwijnt binnenkort. Dat komt door wijzigingen in de regelgeving voor uitstoot en geluid. Pierre Loing, global product manager bij Nissan, bevestigde onlangs in een interview met Top Gear Magazine dat de constructeur dit iconische model graag nog langer in leven had gehouden: “Hij is al 17 jaar te koop en we zouden hem graag nog 17 jaar laten meegaan, maar de regelgever bezorgt ons problemen.” Ter herinnering: de GT-R werd in juli 2021 al van de Europese markt gehaald wegens de geluidsnormen. Maar nu bereidt (bijna) de hele wereld zich voor om afscheid te nemen.
Geen opvolger
Traditioneel betekent het einde van een generatie wereldberoemde sportwagens ook de komst van een nieuw model dat de fakkel overneemt. Maar in het geval van de GT-R is er geen vervanger. Tenminste, niet onmiddellijk. Als de productie in 2025 stopt, heeft Nissan nog geen vervanger klaarstaan in de Tochigi-fabriek in Japan. Er ontstaat een vacuüm en Pierre Loing laat verstaan dat het niet de eerste keer productiepauze voor de GT-R wordt, waardoor liefhebbers enkele jaren zonder opvolger zitten.
Advertentie – lees hieronder verder
De hoop was gevestigd op het Hyper Force-concept, dat zinspeelde op een toekomstige 100% elektrische GT-R met vastestofbatterijen. Hoewel veelbelovend, lijkt dit project nog ver verwijderd van de realiteit. Een sportwagen van dit kaliber ontwikkelen, kost tijd. Het duurde bijna zes jaar voor de R35 verscheen na de presentatie van het eerste concept in 2001. Wellicht moeten liefhebbers tot 2030 wachten om een eventuele R36 te ontdekken.
Verstikkende regels
De GT-R R35 is geen alleenstaand geval. De afgelopen jaren zijn de wetten voor de autoproductie strenger geworden, vooral in Europa. Naast geluids- en emissienormen hebben nieuwe regels voor cyberveiligheid geleid tot de ondergang van andere iconische modellen. In 2023 moesten de Toyota GR86, de Subaru BRZ en de Porsche Boxster en Cayman plooien voor deze regelgeving. Zelfs de Mazda MX-5 verloor zijn 2.0-motor. En dat is nog niet alles: deze strengere Europese wetten hebben ook invloed op de prestaties van auto’s. De nieuwste Ford Mustang heeft op de Europese markt 52 pk minder dan het Amerikaanse model. Hetzelfde geldt voor de BMW M135, X1 M35 en X2 M35, waarvan de specificaties aangepast werden om aan de lokale normen te voldoen.
Het spreekt voor zich dat liefhebbers van krachtige auto’s met verbrandingsmotoren door deze situatie de laatste kans moeten grijpen om een van de nieuwste iconische modellen te kopen, voor ze allemaal verdwenen zijn door de wetgeving. Als ze de financiële middelen hebben, tenminste. Maar het is duidelijk dat sommige modellen collector’s items zullen worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be