Daar waar de transitie naar elektrische – of deels elektrisch aangedreven – auto’s, enkele maanden geleden nog in zijn kinderschoenen stond, lijkt één en ander op Europees niveau danig te versnellen. Hoewel ze twee jaar geleden amper 4% marktaandeel hadden, bleken hybride auto’s gedurende het derde kwartaal van 2021 goed voor 20,7% van de Europese inschrijvingen. Dat is een aanzienlijke stijging, die ten nadele van de klassieke diesels, want die worden nog nauwelijks verkocht.
De terugval van de diesel is een rechtstreeks gevolg van de wetgeving en de maatregelen (vooral de LEZ) die in de komende jaren duidelijk de voorkeur zullen geven aan elektrische auto’s. Ook de Dieselgate-saga werkte als een katalysator voor het uitdoofscenario van de dieselmotor en de overgang naar hybrides. Zijn de laatste uren van de dieselmotor dan geslagen?
Zelfladende hybrides
De verkoopcijfers voor het derde kwartaal slaan vooral op ‘eenvoudige’ hybrides, of full hybrids zoals de Toyota Yaris, maar niet op stekkerhybrides. Full hybrids kunnen enkele honderden meters zuiver elektrisch rijden en de batterij laadt op tijdens het vertragen of, indien nodig, via de verbrandingsmotor. Het is precies deze technologie die goed is voor een marktaandeel van 20,7%, een groei van bijna 40% ten opzichte van dezelfde periode in 2020 (waar een marktaandeel van 12,3% werd opgetekend).
Wat betekent dat voor de diesel? Het marktaandeel van zelfontbranders is gekrompen tot 17,6%, vergeleken met 27,8% een jaar eerder. Het is niet onwaarschijnlijk dat constructeurs dieselmotoren geleidelijk zullen afvoeren omdat dit type motor grote investeringen vergt. Vooral de ontwikkeling van de emissie-nabehandeling wordt steeds complexer. Wij vragen ons af hoeveel merken deze technologie in hun gamma zullen handhaven? Vooral met het oog op de Euro 7-emissienorm, die in 2025 van kracht wordt, zal dit nog meer inspanningen (én geld) kosten om de emissiewaarden onder controle te houden. De toekomst van de dieselmotor wordt zelfs hypothetisch omdat deze technologie enkel in Europa populair is geweest. Op alle andere markten wereldwijd wordt de voorkeur gegeven aan benzinevoertuigen en de diesel speelt nergens een rol van betekenis.
Advertentie – lees hieronder verder
Ter vergelijking: benzinemotoren verliezen ook terrein, maar in veel mindere mate: hun marktaandeel is gedaald van 47,6% naar 39,5%. Plug-in hybrides zijn goed voor 9,1% van de markt en elektrische auto’s wegen voor 9,8% in de Europese productmix. Ook dat is een aanzienlijke stijging, want hun aandeel bedroeg een jaar geleden nog respectievelijk 4 en 4,9%. In België noteren bepaalde merken tot 20% elektrische auto’s in hun bestellingen. Kortom, de transitie is duidelijk ingezet…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be