De crisis in de autosector is nog lang niet voorbij. De Belgische markt voor nieuwe voertuigen blijft lijden onder het gebrek aan componenten, vooral halfgeleiders. Een realiteit die nog maar eens bevestigd wordt door de cijfers van de maand april.
Het aantal inschrijvingen van personenauto’s daalde voorbije maand met -23,6% ten opzichte van april 2021. Dit leidt tot een daling van -15,9% over de eerste vier maanden van 2022 en accentueert de daling van het eerste kwartaal van het jaar (-13,5%) verder.
De rangschikking blijft echter ongewijzigd met BMW op kop gevolgd door Peugeot, Volkswagen, Mercedes en Audi. Toch is situatie verschillend, want alleen Mercedes slaagt erin om de schade te beperken (-7,2%), terwijl BMW, Peugeot en Volkswagen opkijken tegen een daling van… 20%.
Audi is het enige merk dat vooruitgang boekt met +5,8%. Het is duidelijk dat de luxemerken minder last hebben van de crisis dan de anderen. Enerzijds omdat deze merken vaak al de technologische oplossingen aanbieden die aan de toekomstige voorschriften (elektrificatie) voldoen en anderzijds omdat ze op vloten gericht zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Aziaten in vorm
De Aziatische merken zijn zekere waarden (en minder beïnvloed dan anderen door het gebrek aan halfgeleiders) en groeien eveneens. Toyota zag zijn verkoop stijgen met 35% en Kia met bijna 8%. Ook Dacia blijft scoren met +8%. Let ook op de spectaculaire doorbraak van het merk Lynk&Co (Geely groep, dus Volvo) met een groei van maar liefst 18.000%, aangezien de verkoop is gestegen van 5 naar 569 auto’s. Logisch!
Andere algemene merken daalden daarentegen dramatisch, zoals Ford (-30%), Opel (-35%), Skoda (-42%) en Jaguar (-55%) dat sinds het begin van het jaar slechts 386 auto’s heeft geregistreerd. Dit is duidelijk een ramp.
Tweedehandsauto’s blijven populair
In deze context blijft de tweedehandsmarkt het goed doen, ook al lijdt die eveneens onder een schaarste aan modellen op de markt. In april werden 48.707 tweedehandsvoertuigen verhandeld, wat een daling van bijna -20% betekent ten opzichte van 2021.
Toch doet de tweedehandsmarkt het nog steeds beter dan de nieuwmarkt, die slechts 27.345 verkopen registreerde (en een daling van -28,3%). Als we de cijfers van het eerste kwartaal bekijken, komt de daling van occasies uit op 11,3%.
Volgens de Federatie Traxio is deze situatie bijzonder opvallend, maar het is het feit dat het aanbod onvoldoende is en dat het een moeilijke zoektocht blijft naar recentere voertuigen die (nog) niet worden getroffen door de milieumaatregelen.
Prijsstijgingen
Traxio geeft aan dat de prijzen het afgelopen jaar met 15% zijn gestegen door de spanningen in de markt en in het bijzonder door de leveringsproblemen, die vooral de komst van nieuwe leasingwagens vertragen. Oudere gebruikte voertuigen vinden ook geen kopers meer of veel minder gemakkelijk, omdat Oekraïne een grote afzetmarkt was voor deze auto’s. Uit verschillende indicatoren blijkt dat de gemiddelde prijs van een tweedehands voertuig in april 2022 is gedaald, wat een primeur is sedert 18 maanden (-0,67%). Is dit een teken dat de rust weer terugkeert op de markt? Afwachten maar…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be