Het conflict in Oekraïne valt op een zeer slecht moment voor de Franse fabrikant, die volop in een reorganisatie zit. Renaulution, zoals het merk het zelf noemt. Na de euforie rond de uitstekende resultaten van 2021, volgde de klap door de oorlog in Oekraïne. Noodgedwongen moest het merk met de ruit zijn activiteiten staken in Rusland, zijn op één na grootste markt wereldwijd met een jaarlijkse verkoop van 500.000 auto’s, goed voor de helft van de bedrijfswinst van de automobielactiviteiten van de groep.
Zich terugtrekken uit Rusland is wellicht verdedigbaar op ethisch vlak, maar heel wat minder als je het puur commercieel bekijkt. Het valt niet te ontkennen dat dit slecht is voor de toekomst van het bedrijf, want het spreekt voor zich dat de positie in de groeilanden (China, India en Rusland) verdedigd moet worden. Zij vormen het groeipotentieel en dus de winst van morgen.
Discretie
Tot nu toe is Renault altijd heel discreet gebleven over zijn aanpak van het Russische probleem, net als de andere autoconstructeurs die fabrieken hebben in het land. Nu komt de Russische overheid zich echter moeien, met het verrassende nieuws dat Renault bereid zou zijn om zijn belang in Avtovaz en Avtoframos van de hand zou doen. Het gaat om de afdelingen die de drie autofabrieken van de Franse groep in Rusland beheren. Is het een poging om druk te zetten of waarheidsgetrouwe info? Bij Renault heerst radiostilte. Mocht dit waar zijn, dan betekent dit een zware klap voor het Franse merk, dat 2 miljard euro investeerde in de vernieuwing van Avtovaz. Volgens verschillende bronnen zou Renault in het nauw gedreven zijn en gedwongen worden om zijn belang (68 procent) te verkopen voor een symbolische roebel. Een catastrofe.
Volgens de Russen is het spel gespeeld. “Bij gebrek aan middelen om zijn activiteiten of de werking van zijn Russische afdelingen te verzekeren, heeft Renault besloten om zijn belang in Avtovaz en Avtoframes van de hand te doen”, verklaarde de Russische minister van Handel en Industrie Denis Manturov, geciteerd door het persagentschap TASS. Toch laat Rusland de deur open voor een terugkeer van Renault op de Russische markt door zijn belang binnen vijf of zes jaar terug te kopen. Maar Rusland waarschuwt nog: als er in die periode investeringen nodig zijn, dan moet Renault deze kosten dragen bij de overname. Er worden dus geen geschenken uitgedeeld. Dat belooft …
Advertentie – lees hieronder verder
De minister van Handel en Industrie probeerde gerust te stellen door te zeggen dat Rusland niet de intentie heeft om te nationaliseren. “Maar als een bedrijf de levering van onderdelen niet kan verzekeren, kunnen we niet eeuwig wachten. Dan zijn we verplicht om een alternatief te vinden. Dat is van toepassing op alle autoconstructeurs die twijfelen om een besluit te nemen.” De boodschap is dus ook gericht aan BMW, Ford, Mazda, Toyota, Hyundai enzovoort.
We vragen ons werkelijk af hoe deze ingrepen zouden verlopen. Als Rusland de controle zou overnemen van de machines en installaties die door westerse bedrijven zijn ontwikkeld en gefinancierd (Rusland blijft een industriële woestijn, hoe je het ook bekijkt), dan hypothekeert dit zeker de potentiële handel zodra het oorlogsconflict opgelost geraakt. Bijna niemand zal zich dan aan een tweede Russisch avontuur wagen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be