Het zeer sterke herstel na covid heeft de toeleveringsketens verstoord. Dat gebeurde ook in de automobielsector, die lijdt onder het tekort aan halfgeleiders (elektronische chips) en kabelbomen, de prijsstijging van staal en andere grondstoffen en – voor elektrische auto’s – het dreigende tekort aan lithium of nikkel. Deze situatie is echt ongezien en kan volgens deskundigen nog jaren aanslepen. Vooral omdat de nieuwe economische vertraging in China (wegens covid) en de oorlog in Oekraïne alleen de hete kolen waar alle bedrijven op moeten lopen nog verder aanwakkeren.
Het probleem is dat deze kritieke situatie gevolgen heeft voor de eindklant. Zoals altijd betaalt die uiteindelijk de rekening. Burgers worden al geconfronteerd met de explosie van energieprijzen en prijzen in het algemeen, aangezien de inflatie zich verspreid heeft naar alle sectoren (allerlei producten, voeding enzovoort). En dat geldt ook voor auto’s, waar elke vorm van korting verdwenen is.
Klanten onderhandelen niet meer
In de garages zijn de aan- en verkoopgewoontes helemaal veranderd. Aangezien de leveringstijden soms oplopen tot 24 maanden is dat ook logisch. Wie echt een auto wil (of nodig heeft) stapt binnen bij de dealer en onderhandelt niet meer. En de verkoper geeft geen korting meer. In sommige gevallen worden nog wel promoties aangeboden, maar die zijn beperkt en hebben vooral betrekking op minder populaire wagens.
Als we kijken naar elektrische auto’s, ligt dat natuurlijk helemaal anders: verschillende dealers geven aan dat ze de deur uitvliegen door de naderende nieuwe fiscaliteit, waarbij op termijn alleen nog volledig uitstootvrije auto’s 100 procent aftrekbaar zijn. Door de levertijden die kunnen oplopen tot één of twee jaar vindt er nu een rush plaats.
Advertentie – lees hieronder verder
Voorraden bijna uitgeput
Door deze situatie wenden meer kopers zich liever tot voorraadauto’s die sneller beschikbaar zijn. Maar ook hier wordt de toestand stilaan nijpend omdat de voorraden slinken. Volgens een dealer van D’Ieteren die geïnterviewd werd door de krant La Dernière Heure, bevindt de stock zich maar op een derde van zijn gebruikelijke niveau. De kans is onbestaande dat de voorraad zich op korte of middellange termijn kan herstellen.
Klanten onderhandelen dus niet meer bij de aankoop van hun auto, zelfs al gaat het om stockmodellen die soms niet helemaal bij hen passen (kleur, opties enzovoort). Dat valt te verklaren doordat kopers al blij zijn dat ze nog een auto vinden die beschikbaar is.
Zorgt de huidige crisis ervoor dat de commerciële gedachtegang verandert? Is dit het einde van de kortingen en de onderhandeling bij de aankoop van een auto? De dealers geven toe dat er altijd nog onderhandeld kan worden, maar dat de onderhandelingsmarge beperkt is. Keert de situatie van vroeger nog terug?
Misschien verminderen de internationale spanningen en worden de toeleveringsketens hersteld. Al valt het nog te bezien of de constructeurs dan geen lessen getrokken hebben uit de huidige situatie en bijvoorbeeld hun productie beperken zodat de prijzen hoog blijven en de onderhandelingsmarge beperkt. Zo kunnen ze hun winst per verkocht exemplaar maximaliseren. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be