Het merk met het beroemde stierenlogo werd in 1963 opgericht door Ferruccio Lamborghini en heeft altijd flamboyante sportwagens gemaakt, aangedreven door grote V-motoren. Met legendarische modellen zoals de Miura, de Countach, de Diablo, de Murcielago en de Aventador wat V12-modellen betreft, is Lamborghini al sinds het prille begin in een vermogenwedloop met Ferrari verwikkeld, met weinig tot geen aandacht voor zaken als brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Daar komt nu een einde aan.
Lamborghini plug-in hybride
In een interview met Automotive News Europe onthulde Lamborghini-topman Stephan Winkelmann dat 2022 het laatste jaar zal zijn waarin het bedrijf enkel nog “pure” benzinesportwagens in het aanbod zal hebben. 2023 zal in het teken staan van de eerste Lamborghini plug-in hybride modellen en vanaf 2024 zullen zulke voertuigen zelfs het volledige gamma bemannen.
Waarom?
Dat Lamborghini milieuvriendelijkere auto’s gaat produceren, heeft natuurlijk alles te maken met de transitie naar EV’s waaraan niet te ontkomen valt. Andere merken van hetzelfde kaliber – denk aan Ferrari maar ook aan Bentley en Rolls-Royce – gaan dezelfde toer op. Een (voorlopige) uitzondering op de regel zou Bugatti zijn, maar aangezien dat merk voortaan nauw samenwerkt met Rimac, de Kroatische producent van elektrische hypercars, kan je al raden waar we binnen dit en enkele jaren aan toe zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Een goede zet voor de verkoopcijfers?
Waarom niet? Sowieso beleeft Lamborghini een absolute topperiode, vooral dankzij de Urus, maar niets zegt dat oplaadbare hybrides en uiteindelijk 100% elektrische modellen de curve naar beneden zullen halen. Kijk maar naar Porsche, waarvan de uitsluitend stroom lustende Taycan alle records breekt. Bovendien vinden zelfs rasechte porschisten die welgevormde vierdeurs een Porsche waardig. Wie had dat ooit gedacht.
Geen vuiltje aan de lucht dan?
Lamborghini zal hybridisatie gebruiken om enerzijds de EU-leiders op korte termijn niet te veel op de kast te jagen, maar ook – en dit valt niet te onderschatten – om nog meer vermogen en koppel bij lagere toerentallen uit de hoed te kunnen toveren, wat zich naar nog extremere acceleratiecijfers zal vertalen. Zo krijgen zowel de overheden – en de publieke opinie – als de klanten waar ze naar verlangen.
Zware investeringen
Net zoals Bentley, eveneens lid van de VW Groep, zal Lamborghini zwaar investeren in een groene(re) toekomst. Concreet wordt zo’n 1,5 miljard euro uit de schuif gehaald om zich volop op met ontwikkeling van plug-in hybride aandrijflijnen te kunnen storten.
In afwachting blijft de autobouwer uit Sant’Agata Bolognese natuurlijk niet stilzitten wat andere vernieuwingen betreft. Zo verwachten we nog dit jaar de gefacelifte Urus, de enige SUV en zoals gezegd dé grote kaskraker van het moment, en er wordt misschien zelfs een vierdeurs berline tevoorschijn getoverd. Van de laatstgenoemde soort kregen we met de Estoque een geslaagd voorsmaakje in 2008, maar van een productiemodel is het zoals we allemaal weten nooit gekomen.
Dat er ook een 100% elektrische Lamborghini in de pijplijn zit, staat vast, net als het feit dat de Aventador zijn laatste levensmaanden aan het beleven is. Zijn vervanger zou nog steeds een V12 onder de kap hebben, maar dus wel een PHEV (plug-in hybride) zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be