Lancia maakt discrete comeback, eerste modellen zijn bekend

Lancia wordt sinds 2015 niet meer buiten de grenzen van Italië verkocht, maar daar komt verandering in. Het automerk maakt zich namelijk op voor een heuse comeback onder impuls van de Stellantis-groep. De strategie met betrekking op deze nakende ‘herrijzenis’ werd zopas onthuld op een persconferentie.

Gepubliceerd op 30 mei 2022
Leestijd : 4 min

Deel

Je wist het of je wist het niet, maar Lancia heeft zijn activiteiten nooit stopgezet in Italië, waar weliswaar enkel de Ypsilon in productie is gebleven. Deze stadswagen werd in zijn huidige vorm in 2011 op de markt gebracht en heeft natuurlijk moeite om zijn leeftijd anno 2022 te verbergen, ondanks verschillende facelifts en talrijke speciale reeksen om er toch een kleine ‘premium‘-stempel op te kunnen plakken. Die mayonaise pakt steeds minder goed, dus moest men beslissen: ofwel een relance, ofwel de stekker eruit trekken. Er werd voor het eerste gekozen, maar niet zonder voorwaarden, waarover zo meteen meer.

Bij de oprichting van Stellantis, de fusie van FCA en PSA, beloofde grote baas – en grootverdienerCarlos Tavares dat Lancia een tweede kans zou krijgen. Daar is de man niet op teruggekomen, wat onlangs werd bevestigd op een persconferentie die in Italië werd gehouden en waarop de toekomstplannen van de toch wel legendarische autobouwer uit de doeken werden gedaan.

De bedoeling: oude glorie herstellen, al herinneren we ons nog goed het ultimatum dat vorig jaar werd gesteld, dat trouwens ook betrekking heeft op Alfa Romeo en DS. Voor de fans van de Delta hebben we alvast goed nieuws, of toch in zekere zin.

Nieuwe Ypsilon, Delta en…

Bij DS gaat het momenteel best vlotjes met een resem nieuwe en esthetisch geslaagde modellen. Alfa heeft van zijn kant met de Tonale zopas zijn eerste plug-in hybride beet, al blijft Lancia voorlopig achterop hinken. Maar dus niet meer voor lang.

Advertentie – lees hieronder verder

Het eerste revival-model wordt een gloednieuwe generatie van de Ypsilon, die in 2024 zal worden gelanceerd en ‘geëlectrificeerd’ zal zijn. Twee jaar later volgt een nog niet bij naam genoemde elektrische SUV van ongeveer 4,6 meter lang en nog eens twee jaar nadien krijgen we de nieuwe Delta op ons bord. En ja, ook dat wordt een pure EV, maar volgens de geruchten geen SUV. Weet overigens dat tegen dan alle nieuwe Lancia’s (en…) uitsluitend op stroom zullen rijden.

Wég met het Lancia-karakter?

Elektrische motoren kan je natuurlijk niet met benzinekrachtbronnen vergelijken en bovendien zijn de verschillen onderling niet echt merkbaar voor de bestuurder, behalve dan wat het geleverde koppel en vermogen betreft. Niets aan te doen, en de dag komt met rasse schreden dichterbij dat de verkoop van nieuwe auto’s met een diesel- of benzinemotor (en zelfs van plug-in hybrides) gewoonweg verboden wordt in Europa. Die knoop werd onlangs finaal doorgehakt, waarover meer in dit artikel.

Wat dan nog overblijft om merken en modellen een zekere eigenheid te geven, zijn zaken zoals het onderstel, de besturing enzovoort. Bij Porsche weten ze alvast hoe het moet: dat konden we het niet anders dan beamen tijdens onze recente testrit met een Taycan GTS Sport Turismo. De vraag is echter of een merk als Lancia in dezelfde opdracht gaat kunnen slagen. In tegenstelling tot Porsche gaat die Italiaanse constructeur immers niet anders kunnen dan leentjebuur spelen bij andere merken van Stellantis wat onderdelen – en al zeker de basis van de wagens – betreft. Akkoord, Lancia’s zullen hierdoor (weer) hypermodern worden, maar uiteindelijk niets meer of minder dan Fiats, Citroëns, Peugeots (enz.) in een Turijns jasje.

Niks verschil?

Lancia zou Lancia niet zijn als er geen extra zorg aan het interieur zal worden besteed. Verwacht naast tonnen Italiaanse flair voor de koetswerken dus maar chique, prachtig ontworpen cockpits waarmee er toch een zekere afstand kan worden genomen van de hierboven vernoemde merken. Natuurlijk zal men ook kunnen finetunen op bepaalde vlakken wat het rijgedrag betreft om bijvoorbeeld meer comfort te bieden, net zoals Opel – ook van Stellantis – dat heeft gedaan met de huidige Corsa, die in wezen een Peugot 208 is maar toch over een eigen karakter beschikt.

Klein netwerk

Sta je nu te popelen of zelf Lancia-dealer in België te worden? Wees dan al maar teleurgesteld want er komen op het Europese vasteland amper honderd verdelers, verspreid over zestig steden. De bedoeling is dan ook dat klanten en masse een auto online kopen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Lancia voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.