Sinds enkele maanden lopen de wachttijden voor nieuwe auto’s aanzienlijk op. Klanten moeten geduld oefenen en vaak vele maanden wachten om achter het stuur van hun nieuwe auto te kunnen kruipen. Maar hoelang duurt het precies? Dat varieert, zo stelde de krant La Meuse vast na een rondvraag bij tal van dealers.
Vaak wordt gedacht dat de langere leveringstijden te wijten zijn aan het tekort aan halfgeleiders (microchips). Dat klopt, maar het is niet de enige reden. De covidcrisis en de vele besmettingen van arbeiders hebben verschillende fabrieken tot stilstand gebracht, zoals recent nog bij Audi in Vorst. Ook deze situatie verlengt de termijnen van de levering van auto’s. Covid komt vaak in gezinnen voor en een werkonderbreking van een paar dagen draait al snel uit op enkele weken.
Bizarre verlenging
Welke leveringstermijnen mag je verwachten? Uit het onderzoek van La Meuse blijkt dat het zeer sterk varieert. Sommige merken zijn van drie naar zes maanden gegaan. Maar dat is het beste scenario. Bij Aziatische merken wordt de wachttijd vaak verlengd tot tien maanden of zelfs een jaar.
Waarom? Deze merken hanteren doorgaans een grote stock, zodat je snel in auto in huis kunt halen. Maar die voorraden zijn nu opgebruikt, waardoor sommige dealers zelfs niet meer kunnen inschatten wanneer de auto’s geleverd zullen worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Uiteraard vereisen ‘hoogtechnologische’ auto’s, meer bepaald elektrische auto’s of auto’s met meer elektronica (opties), nog langere wachttijden. Zo gaat het bij Volkswagen over meer dan een jaar voor de Golf en… twee en een half jaar voor een 100 procent elektrisch model.
Je kunt je afvragen of dat nog de moeite waard is, want op het moment dat je als consument de auto ontvangt, heeft het model al een facelift ondergaan. Blijkbaar is het probleem even groot bij de bedrijfsvoertuigen, die door de lagere marges geen prioriteit krijgen van de fabrikanten. Gevolg: wachttijden die oplopen tot twee jaar.
Nieuw denkkader
De crisis van de halfgeleiders en covid hebben veel veranderd. Misschien wel nog meer dan gedacht. Vroeger werd er alles aan gedaan om de klant tevreden te stellen. De klant was koning en het eerste wat die vroeg, was hoeveel korting hij kon krijgen. Die tijden zijn vandaag duidelijk voorbij. Want als er een tekort is, dan zijn de kortingen schaarser en heeft de klant de keuze tussen vertrekken met een bestelbon of met lege handen.
Deze crisissen brengen ook een nieuwe denkwijze bij de constructeurs teweeg. De schaarste heeft geleid tot een besef van de waarde van dingen. Fabrikanten bieden tegenwoordig niet meer dezelfde flexibiliteit aan de klant. Of hetzelfde comfort.
Het is gedaan met een grote voorraad waarbij een auto beschikbaar was in twintig kleuren. Nu is de keuze beperkt. En dat zal zo blijven, want het is niet langer haalbaar om bijvoorbeeld onpopulaire kleuren te produceren en chips te verspillen aan auto’s die uiteindelijk met grote korting verkocht worden. De dealers zijn er niet rouwig om, want zij zagen de afgelopen jaren hun marges wegsmelten tot het minimum, precies door de eindeloze prijzenoorlog. Blijft deze nieuwe situatie op lange termijn? Het zou best kunnen.
Geen zin om te wachten? Koop dan een nieuwe stockwagen of een tweedehands auto via Gocar.be
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be