De Chinezen zijn in veel opzichten zeer efficiënt en zelfs voorbeeldig, maar ze spartelen nog steeds als het gaat over autodesign. Het bewijs? De meeste van hun designers komen van de prestigieuze Westerse merken. Wat echter het meest verrast, is dat de Chinezen zelfs trots zijn op deze copy-paste cultuur. Die aanpak van de grootste automarkt ter wereld (25 miljoen auto’s per jaar, of een kwart van de wereldproductie) blijft echter moeilijk te begrijpen.
Gelijkend, maar bescheidener
Een nieuw bewijs wordt geleverd met deze Changan Uni-K, die een flauwe kopie van de Porsche Cayenne wil zijn en met zijn zwevende daklijn inderdaad sterk gelijkt op de Duitse SUV. Nog straffer: ook de achterlichten zijn verbonden door een lichtstrook, alsof men zo de band (die uiteraard nep is) nog wou versterken. Toch valt dit kopieergedrag nog een beetje mee, want gelukkig is de voorkant merkbaar anders.
Op technisch vlak is de breuk tussen de Changan Uni-K en de Porsche Cayenne echter duidelijker. Want de Changan Uni-K maakt geen gebruik van een V6 of een V8, maar van een simpele viercilinder-turbo van 232 pk.
Uiteraard is er ook een duidelijk verschil qua prijs, want hier beginnen de tarieven bij 20.500 euro tegen zo’n 80.000 euro voor de Porsche. Kortom, tussen de kopie en het origineel zal er altijd een kloof blijven bestaan die onmogelijk te dichten is!
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be