Lizy, dat begin 2019 werd gelanceerd en ontstond uit de start-up incubator van D’Ieteren Auto, Lab Box, heeft duidelijk een mooie toekomst voor zich. Inderdaad, dit jonge bedrijf heeft zojuist iets meer dan 40 miljoen euro opgehaald om zijn plaats op de ontluikende leasingmarkt van tweedehandsauto’s te consolideren. Toch is het idee eerlijk gezegd goed, want de formule verleidde al snel kmo’s die op zoek waren naar goedkopere, kortere leasecontracten en snel beschikbare voertuigen.
Uiteraard gaat het Lizy voor de wind sinds de Covid-19-crisis, omdat de schaarste aan nieuwe auto’s (door de tekorten aan onderdelen) en de hogere prijzen van gebruikte auto’s de resultaten van deze start-up hebben geboost. Vandaag werken 1.500 bedrijven met Lizy, wat zeker mooie vooruitzichten biedt.
Over de grenzen
Maar om zijn verdere ambities te realiseren moet Lizy ook over de landsgrenzen kijken. Zo zal Lizy vanaf deze week de Franse markt aanpakken dankzij een fondsenwerving van meer dan 40 miljoen euro, met zelfs een participatie van de Vlaamse zakenman Marc Coucke. Lizy is er ook in geslaagd om lokale spelers te overtuigen, zoals New Alpha, een Frans fonds gericht op technologie en financiën.
Lizy’ is nu van plan om zijn Belgisch model te kopiëren naar Frankrijk, dat zeker een grote markt biedt. En daar blijft het niet bij, want Frankrijk is voor Lizy slechts een tussenstap om ook in Duitsland en zelfs in Engeland aan de slag te gaan.
Advertentie – lees hieronder verder
Om hierin te slagen, vertrouwt het bedrijf op zijn digitale kracht en zijn ultramodern platform om zich van de concurrentie te onderscheiden. Meestal wordt in de leasemarkt een auto gemiddeld na ongeveer 4,5 jaar doorverkocht. Lizy rekent op een termijn van 8 jaar, wat aansluit bij een bepaald duurzaamheidsconcept. Een argument dat ook Marc Coucke zou hebben verleid.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be