Op het vlak van studies heeft onderzoeksbureau J.D. Power een stevige reputatie opgebouwd. De organisatie voert al meer dan 36 jaar heel ernstige enquêtes uit, met name over de autosector. J.D. Power publiceert bijvoorbeeld elk jaar een klassement van wereldformaat over de betrouwbaarheid van merken door de gebreken te verzamelen die eigenaars ondervinden in de eerste anderhalve maand van gebruik. De J.D. Power Initial Quality Study 2022 werd uitgevoerd van februari tot mei 2022 bij 84.165 kopers die antwoordden op 223 vragen verdeeld in 9 categorieën, namelijk infotainment, bediening van features en schermen, koetswerk, rijhulpsystemen, interieur, aandrijflijn, zetels, rijbeleving en klimaatregeling.
Uit de peiling die dit jaar werd uitgevoerd komt een zeer zorgwekkend resultaat, want er werden 180 problemen vastgesteld per 100 auto’s, wat een stijging met 11 procent betekent tegenover vorig jaar. Erger nog: het is zelfs de slechtste score ooit gemeten in een J.D. Power-enquête. Deze trend is precies het tegenovergestelde van de evolutie de afgelopen jaren, toen de betrouwbaarheid van de auto’s constant verbeterde.
9 merken op 33
Dit jaar boekten slechts 9 van de 33 merken vooruitgang op het vlak van betrouwbaarheid. De vraag is natuurlijk wat de voornaamste redenen zijn voor deze aanzienlijke achteruitgang. Volgens J.D. Power is de terugval te wijten aan de pandemie en de bevoorradingsproblemen die een negatieve impact hadden op de kwaliteit van nieuwe auto’s. Al even verrassend is dat deze wanprestatie zowel voorkomt bij volledig nieuwe auto’s (die nog niet op de markt waren) als bij modellen die al in productie waren en dus al even de tijd hadden om ervaring op te doen. J.D. Power wijst er wel op dat de volledig nieuwe modellen nog altijd door meer problemen getroffen worden dan de andere.
Advertentie – lees hieronder verder
Technologie als oorzaak van problemen
Volgens J.D. Power zijn de moeilijkheden met de bevoorrading niet de enige oorzaak van de problemen met nieuwe auto’s. Ook de groeiende complexiteit van de technologie verklaart waarom auto’s meer betrouwbaarheidsproblemen tegenkomen en dan vooral de premiummodellen die altijd de eerste zijn om innovaties in te voeren. J.D. Power becijferde zelfs het verschil tussen auto’s van premium- en massamerken: 196 problemen per 100 premiumauto’s tegenover 175 per 100 ‘populaire’ auto’s.
Volgens de organisatie is dit geen nieuw of ongewoon fenomeen, in tegenstelling tot de problemen te wijten aan de pandemie of de technologische problemen die groeien sinds 2016. Twee merken vormen de uitzondering die de regel bevestigen: Lexus en Genesis.
Problemen die vaak terugkeren, houden verband met het infotainmentsysteem. Het gaat dan om de software, USB-aansluitingen of aanraakschermen. Ook andere moeilijkheden nemen toe, bijvoorbeeld met rijhulpsystemen. Wat de motoren betreft, zien we tot slot dat elektrische of plug-inhybride auto’s meer problemen ondervinden dan modellen met een verbrandingsmotor door hun grotere technologische complexiteit. Ook hier is er een uitzondering: Tesla kent gemiddeld minder problemen, wellicht omdat de Amerikaanse constructeur kan terugvallen op meer ervaring.
Hoe eenvoudiger, hoe beter?
Volgens het onderzoek van J.D. Power zijn de drie betrouwbaarste merken allemaal Amerikaans. Ze worden bij ons trouwens niet meer verkocht: Buick, Dodge en Chevrolet. Een benijdenswaardige positie, maar die is vooral te danken aan de eenvoud van deze modellen, die veel minder technologie gebruiken dan andere modellen. Van de merken die op het oude continent op de markt zijn, voeren Kia en Lexus de ranglijst aan (5de en 6de positie). Het eerste Europese merk is BMW (9de). Toyota, dat meestal ergens bovenaan de jaarlijkse ranglijst staat, verschijnt op de 14de positie, terwijl Mazda op 15de eindigt en Honda op de 16de plaats.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be