“We wilden een gebouw creëren dat representatief is voor wat Morgan vandaag staat”, zegt Alexander-Otto de Windisch-Graetz, CEO van Morgan Belgium. “Een merk dat ambachtelijk unieke auto’s produceert met een heerlijke retro-uitstraling, waarbij oude en ultramoderne productietechnieken worden gecombineerd.
Onze nieuwste modellen zijn voorzien van de recentste BMW-mechaniek en zijn uitgerust met stuurbekrachtiging, ABS, airbags en zelfs ESP.” In het huidige autoland is Morgan inderdaad net een UFO met zijn producten die rechtstreeks uit een ander tijdperk lijken te komen, mijlenver van wat andere fabrikanten doen. Sinds de jaren ’30 gebruikt het kleine onafhankelijke bedrijf nog steeds een houten structuur voor de vervaardiging van zijn roadsters met een typisch Britse charme.
Bevoorrechte relatie
De enige verdeler van het merk in België heeft de site van een oude kartonfabriek uit de 18de eeuw gelegen in Sint-Genesius-Rode gekozen om zich te vestigen. Ontworpen door de architect Steven Winderickx past dit pand met zijn vele glasoppervlakken perfect bij de prachtige Engelse wagens, die ook mooi matchen bij de enkele oude muren die bewaard zijn gebleven en de hedendaagse gladgestreken betonnen vloer.
Je vindt hier nieuwe en tweedehands voertuigen, heel wat merchandising voorzien van het merklogo, evenals een prachtige werkplaats die volledig met glas omgeven is. “Bij Morgan hebben we een speciale relatie met de klant”, verduidelijkt Alexander-Otto de Windisch-Graetz. “Bij het bestellen kan hij bijvoorbeeld kiezen uit 3.000 koetswerktinten die de bijna onbegrensde mogelijkheden van onze personalisatiemogelijkheden weerspiegelen. Wanneer zijn nieuwe voertuig bij hem wordt afgeleverd, ontvangt de klant een gedocumenteerd album met vele foto’s die de verschillende stadia van de bouw illustreren. Tot slot kan hij bij de dealers het onderhoud bijwonen en praten met onze monteurs.”
Advertentie – lees hieronder verder
Vernieuwde modellen
Tegenwoordig telt het Morgan-gamma twee vierwielige modellen, de Plus Four en de Plus Six, met BMW vier- en zescilindermotoren van respectievelijk 255 en 335 pk. Op basis van een chassis van aluminium worden ze vervaardigd (ongeveer 800 eenheden per jaar) met een levertijd van slechts vier maanden.
Noteer dat Morgan zijn activiteiten in 1910 begon met de bouw van driewielige voertuigen. Het is dan ook aan deze roots van het merk dat de Morgan Super 3 hulde brengt. Wel gebruikt die geen krachtbron van een motorfiets meer, maar een 1,5 liter driecilinder van Ford.
Maar de spirit is gebleven en is dit voertuig is nog steeds zeer origineel en mooi. Zoals je kan zien, draait het allemaal om passie bij Morgan. En de nieuwe showroom, die net zijn deuren heeft geopend in Sint-Genesius-Rode, weerspiegelt volledig de charme van dit kleine merk dat nog steeds de liefhebbers van uitzonderlijke auto’s wil bekoren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be