Automarkt

Ook de VW Golf getroffen door chipcrisis

De crisis op de markt van de halfgeleiders ontziet niemand, nu zelfs Volkswagen aangeeft dat het de productie van de Volkswagen Golf, hun bestverkopende model, moet staken. Dit is overigens ook hun bestseller in België.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 8 okt. 2021 | Leestijd: 2 min

Sinds 1974 is de Golf een echt instituut. Dit is ook en vooral in België zo, waar de auto die hoewel hij bij elke generatiewissel duurder is geworden, het bestverkochte model blijft met bijna 8.000 verkochte exemplaren per jaar (op een totale markt van ongeveer 500.000 wagens). Hoewel de Golf een bijzonder sterkt product is, wil dat niet zeggen dat hij immuun is voor de recente leveringsproblemen.

Het tekort aan halfgeleiders (chips om beeldschermen of andere elektronische elementen aan te sturen), treft immers ook een referentie als de Golf. Volkswagen heeft bovendien aangegeven dat ook de productie van dit belangrijke model zal worden getroffen.

Advertentie – lees hieronder verder

Productievertraging

Het tekort aan halfgeleiders heeft al veel fabrikanten in moeilijkheden gebracht en allemaal zijn ze op zoek gegaan naar alternatieven. Dat gaat van klanten enkele maanden te laten wachten tot zelfs bepaalde elektronische componenten inruilen voor traditionele onderdelen. Dat deed Stellantis, want zij hebben ervoor gekozen om opnieuw analoge wijzerplaten te monteren in de plaats van het digitale tellercluster.

Nu is het de beurt aan Volkswagen, een constructeur die zich nochtans goed kon voorbereiden. De Duitse reus heeft aangekondigd dat het een aantal assemblagelijnen in Wolfsburg zal moeten sluiten. De werknemers zullen gedurende iets meer dan een week in tijdelijke werkloosheid zijn, omdat de constructeur het vooropgestelde productieritme niet langer kan handhaven.

Alle versies van de Golf 

Golf Alltrack

Deze vertraging, die in de komende weken nog groter zou kunnen worden als de zaken mogelijk nog verslechteren, zal alle versies binnen het Golf-gamma treffen: zowel de berline, de break als de sportieve en de hybride varianten. Volkswagen is transparant en geeft eveneens mee dat ook de Tiguan en de Seat Tarraco getroffen kunnen worden.

Het probleem is dat de verantwoordelijken bij Volkswagen (en de andere merken) niet verwachten dat dit tekort snel zal worden opgelost. Verwacht wordt dat deze nijpende situatie nog tot 2023 zal aanhouden, dat betekent nog bijna anderhalf jaar problemen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon