“Onze klanten zijn niet geïnteresseerd in elektrische auto’s”, zei de Argentijnse oprichter Horacio Pagani in 2019 tegen Top Gear, waarna toch werd besloten om de stap te wagen. De 100% elektrische Pagani, die maximaal 1,3 ton mocht wegen, stond op de planning van 2024 maar is een doodgeboren project geworden.
“Er is simpelweg nog altijd geen interesse in een Pagani EV“, kreeg ditmaal Autocar te horen. “Op de koop toe is een elektrische wagen produceren helemaal niet duurzaam. De meeste energie die vandaag wordt opgewekt is helemaal niet ‘groen’ en een in een kleine oplage geproduceerde supersportbolide zal het verschil niet maken.” En last but not least: “Onze kopers willen emotioneel betrokken worden en een elektrische motor komt wat dat betreft nog niet in de buurt van een V12“.
Pagani?
Pagani was aanvankelijk een firma die composietmaterialen fabriceerde voor Lamborghini. Op het einde van de jaren ’80 droomde zijn bezieler van een eigen sportwagen, die Fangio F1 zou gaan heten, als eerbetoon aan de vijfvoudig Formule 1-kampioen Juan Manuel Fangio (eveneens een Argentijn). Die laatste wil is nooit werkelijkheid geworden, maar het bouwen van een eigen supercar wel.
De eerste Pagani, voorgesteld in 1999 op het Autosalon van Genève, kwam als C12 Zonda in de geschiedenisboeken en liet zich aandrijven door een V12 van Mercedes. De productie van deze monsterlijke tweezitter is blijven lopen tot 2019 en zelfs daarna werden er occasioneel nog ‘one-offs‘ op de wereld losgelaten. Het enige andere Pagani-model, de Huayra, maakte zijn opwachting in 2011 en ook daarvan zijn verschillende ‘limited editions‘ uit de werkplaats gerold.
Advertentie – lees hieronder verder
Er bestaat ook nog zoiets aan een Pagani Imola, waarvan er slechts 5 werden gemaakt. In wezen is dit een (nog) extremere versie van de Huayra met 827 paarden in stal.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be