Het gerucht dat al enkele weken de ronde deed, werd gisteren bevestigd: terwijl Bugatti het afgelopen voorjaar onder controle van Porsche kwam, heeft de Duitse fabrikant zich wat het beheer van de Franse betreft, aangesloten bij Rimac, waarin het ook 24% van het kapitaal bezit. Het merk Bugatti werd in 2005 opnieuw gelanceerd door de Volkswagen Group en heeft sindsdien twee supercars geproduceerd: de Veyron en de Chiron, plus een aantal speciale modellen in beperkte oplage.
Heroriëntatie
Aangedreven door W16-motoren van respectievelijk 1.001 en 1.500 pk, hebben deze auto’s één groot probleem: ze zijn extreem vervuilend. Met de nieuwe en steeds strengere milieunormen, heeft Bugatti geen andere keuze dan zijn modellen te elektrificeren. De fusie met Rimac is daarom zeer interessant voor de fabrikant, die zal kunnen profiteren van de knowhow van Rimac op het gebied van elektrische aandrijvingen.
Rimac, de specialist
Rimac Automobili, opgericht in 2009 in de buurt van Zagreb (Kroatië), is zowel een fabrikant van elektrische hypercars als een pionier in de ontwikkeling van nulemissiemotoren. Deze expertise kwam onder de aandacht van Porsche, dat in 2018 zijn eerste aandelenbelang aankondigde, en van de groep Hyundai-Kia, die in 2019 zomaar eventjes 80 miljoen euro in het bedrijf investeerde.
Advertentie – lees hieronder verder
Onlangs presenteerde Rimac de Nevera, een elektrische auto met een oplage van 150 stuks die 1.914 pk en 2.360 Nm ontwikkelt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be