Prijzen van bedrijfswagens zijn in drie jaar tijd met 30% gestegen

Het is een feit: in drie jaar tijd is de prijs van bedrijfswagens met bijna 30% gestegen. Dit komt door de overstap van auto’s met een verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving. Prijst de salariswagen binnenkort zichzelf uit de car policies van bedrijven?

Gepubliceerd op 27 juni 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Prijzen van bedrijfswagens zijn in drie jaar tijd met 30% gestegen

De vaststelling staat als een huis: volgens Renta, de Belgische federatie van leasingbedrijven, is de prijs van bedrijfswagens in drie jaar tijd explosief gestegen. Frank Van Gool, algemeen directeur van de organisatie, vertelde aan L’Echo dat de prijsstijging tussen 25% en 30% schommelt. En daar is een goede reden voor: de omschakeling van verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving, waarbij de laatste veel duurder is dan de eerste.

Dat bedrijven voor deze duurdere auto’s kiezen, ligt aan de voorwaarden voor fiscale aftrekbaarheid. Sinds 1 juli 2023 zijn alleen elektrische auto’s nog 100% aftrekbaar, terwijl andere auto’s, waaronder plug-inhybrides, buiten de boot vallen. De fiscale aftrekbaarheid voor stekkerhybrides daalt naar 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en 0% in 2028.

80% van de bestellingen

Volgens Renta kiezen bedrijven meer dan ooit voor elektrische auto’s. Ze zijn zelfs goed voor ongeveer 80% van alle bestellingen. Het is duidelijk dat de prijs van elektrische auto’s bedrijven nog niet afschrikt. Toch vragen we ons af waarom het sinds 2021 zo hard gaat met de prijzen van bedrijfswagens. En het antwoord ligt voor de hand: de catalogusprijzen zijn gestegen als gevolg van de halfgeleidercrisis en de schaarste van grondstoffen (lithium in het bijzonder). Volgens HR Acerta, dat een vloot van 270.000 bedrijfswagens in België bestudeerde, bedraagt de gemiddelde cataloguswaarde momenteel 42.615 euro, tegenover 38.417 euro in 2023.

bmw-2

Advertentie – lees hieronder verder

De stijging van de vraag naar elektrische auto’s (die tastbaar aanwezig blijft) in de afgelopen drie jaar is niet van dien aard geweest dat de prijzen erdoor zijn gedaald. Dit kan ook worden verklaard door het feit dat de markt voor elektrische tweedehandsauto’s in de lappenmand ligt. Hierdoor blijven leasemaatschappijen met hun auto’s zitten en moeten ze deze aan een prikje doorverkopen omdat particuliere klanten ze nog steeds te duur vinden. Deze situatie resulteert momenteel in zure verliezen op leasingcontracten. Als gevolg hiervan nemen leasemaatschappijen deze nieuwe parameter mee in hun berekeningen en logischerwijs zal een lagere restwaarde aan het einde van het contract resulteren in een hogere leaseprijs.

Verhogingen op komst

Wat heeft de toekomst dan in petto? Volgens Renta kunnen we verwachten dat de situatie zich doorzet, met nieuwe stijgingen omdat de restwaarden onder druk komen te staan.

Maar Renta ziet ook een andere gedragsverandering. In het verleden bleven bedrijven trouw aan bepaalde automerken. Dat is niet langer zo, omdat grote gezinsauto’s vaak nog geen elektrische tegenhanger hebben. Verder moet je rekening houden met Chinese auto’s (vooral BYD), die geleidelijk hun intrede doen op de fleetmarkt.

De vraag rijst of bedrijven zullen blijven kiezen voor salariswagens voor hun werknemers als de algemeen stijgende prijzenkoers verder aanhoudt. Volgens Renta volgen sommige bedrijven de trend en verhogen ze hun budget voor auto’s, omdat werknemers een beperkter voordeel als een vorm van demotie interpreteren. Niet alle bedrijven doen dit, wat soms betekent dat de werknemer nog steeds recht heeft op een auto, maar dan wel een kleinere. Zolang elektrische auto’s van de zaak 100% aftrekbaar blijven, is het redelijk om aan te nemen dat de meerderheid van de bedrijven zal instemmen met de prijsverhoging. Maar daarna hangt alles af van de komst van echt betaalbare elektrische auto’s…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.