De economische crisis slaat volop toe en misschien hebben we de bodem nog niet bereikt. Al meerdere maanden vertraagt de auto-industrie door een gebrek aan – vooral elektronische – onderdelen. Hierdoor lopen de leveringstijden op en stijgen de prijzen, want er kan niet aan de vraag voldaan worden. De situatie is dus ingewikkeld voor de consumenten. Voor de constructeurs is het minder lastig, want zij bieden geen kortingen meer aan en zien dus hun winstmarge per auto groeien.
In deze context is uiteraard de particulier de verliezer, wat trouwens ook blijkt uit de verkoopcijfers die momenteel vooral gedragen worden door de professionele klanten. Private kopers denken twee keer na gezien de stijgende kosten van levensonderhoud. Ze stellen hun aankoop vaak uit of zoeken een goedkopere tweedehandsauto.
Voorraden uitgeput
foto credit: idrisesen
Het probleem is dat ook het aanbod op de tweedehandsmarkt niet meer voldoet aan de vraag, vertelt sectorfederatie Traxio aan La Dernière Heure en La Libre Belgique. Vooral recente tweedehandswagens zijn zeer gewild en hun prijzen zijn in amper een jaar tijd met 15 tot 30 procent gestegen. Modellen die enkele maanden geleden nog een gemiddelde prijs van 23.000 euro hadden, worden vandaag rond de 27.000 euro verhandeld. En het probleem blijft duren, want als er minder nieuwe auto’s worden afgeleverd, betekent dit automatisch minder jonge tweedehandswagens op de markt. Volgens Traxio worden de merken Volkswagen, BMW, Mercedes, Opel en Peugeot het meest door dit fenomeen getroffen.
Advertentie – lees hieronder verder
Traxio verwacht dat de prijzen de komende maanden blijven stijgen, vooral in het segment van de tweedehandsauto’s onder de 25.000 euro, dat nog maar een klein aandeel haalt bij de nieuwe auto’s omdat fabrikanten de voorkeur geven aan modellen met een hogere winstmarge. Het Belgische wagenpark dreigt op middellange termijn te verouderen. Dat komt omdat er minder jonge tweedehandsauto’s op de markt verschijnen, maar ook door de nieuwe autofiscaliteit in Wallonië en de dalende koopkracht.
Wisselstukken worden zeldzaam
De hele situatie rond de inflatie heeft uiteraard ook gevolgen voor de wisselstukken. Garagehouders krijgen het zeer moeilijk om nog herstellingen aan defecte auto’s uit te voeren. Die toestand is niet alleen te wijten aan de oorlog in Oekraïne en het snelle economische herstel, maar ook aan het strenge covidbeleid in China, waardoor leveringsproblemen ontstaan. China is namelijk een grote producent van wisselstukken. De verzendingen gebeuren per boot, een vervoermiddel dat de laatste tijd veel duurder geworden is en veel tijd in beslag neemt.
Hierdoor wenden Belgische garagehouders zich vaker tot de buurlanden zoals Frankrijk om hun onderdelen te vinden. De schaarste leidt tot een explosie van de prijzen. RTBF illustreerde de situatie heel goed in een reportage: een hersteller moest twee koplampen vinden voor een goedkope auto en het had hem 1.000 euro gekost, veel meer dan een paar maanden geleden. Dit ontmoedigt klanten om hun auto te laten herstellen.
Ook motorfietsen
Deze situatie treft ook de sector van de gemotoriseerde tweewielers. De inschrijvingen van tweedehandsmotorfietsen daalden in de eerste helft van 2022 met 10 procent. De daling is iets kleiner voor nieuwe motorfietsen, maar toch nog altijd 6,1 procent. Vooral in Vlaanderen is de daling spectaculair: 11,7 procent. Eigenlijk is dat logisch, want de meeste motorfietsen worden gekocht voor het plezier en voor uitstapjes. Een vrijetijdsvoertuig dus, en dat is één van de eerste categorieën waarop bespaard wordt als er keuzes moeten gemaakt worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be