De crisis en de oplopende inflatie treffen blijkbaar maar een deel van de bevolking. Terwijl de verkoop van massamerken de afgelopen maanden in elkaar zakte (ook al zien we een lichte verbetering), kenden de luxemerken een ontzettend goed jaar als we de verkoopcijfers van de exclusieve constructeurs mogen geloven.
De cijfers die Rolls-Royce Motor Cars publiceerde, staan bijvoorbeeld in schril contrast met de rest van de markt. Bij het Britse merk (dat tot BMW behoort) steeg de verkoop tot 6.021 exemplaren in 2022, een groei met 8 procent. Nochtans zijn deze auto’s zelden goedkoper dan 500.000 euro. De markten die het meest houden van het merk met de Spirit of Ecstasy (het statige beeldje boven de grille) blijven de Verenigde Staten, China en Europa, wat geen verrassing is.
Ook Lamborghini en co
Rolls-Royce is niet het enige merk dat een recordjaar realiseerde. Bij Lamborghini mocht de directie ook vieren dankzij een totale verkoop van 9.233 auto’s, wat een vooruitgang van 10 procent betekent. Niet slecht in een crisisperiode. Kiezen de rijken voor luxewagens om in eigen streek op vakantie te gaan? We lachen er natuurlijk mee.
De realiteit is een beetje anders: de luxemerken slagen erin om hun doelpubliek te vergroten dankzij hun SUV’s in plaats van hun oorspronkelijke, emblematische modellen. Zo werd bij Lamborghini de Urus het vaakst verkocht, met 5.367 verkochte eenheden in 2022 (+7 procent). De Huracan bezet de tweede plaats met 3.113 geleverde exemplaren (+20 procent), terwijl er van de Aventador, waarvan de productie eind 2022 stopte, nog 753 exemplaren verkocht werden. Ook bij Lamborghini blijft de Verenigde Staten de belangrijkste markt. Dan volgen Azië (China, Macao enzovoort), Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en ten slotte Japan, met een verkoopstijging van 22 procent. Het valt nog te bezien of het merk evenveel passie opwekt als het over enkele jaren volledig elektrisch geworden is.
Advertentie – lees hieronder verder
Overal voltrekt zich hetzelfde scenario. Bugatti leverde 80 auto’s in 2022, terwijl Porsche meer dan 309.000 auto’s leverde in 2022, 3 procent beter dan in 2021. Ook hier trekt de SUV Cayenne de kar. Ondanks de kritiek, maakten de marketingstrategen destijds dus de juiste keuze door te opteren voor een SUV. Op financieel vlak toch. De (verplichte) elektrificatie is de logische volgende stap in de ontwikkeling van de luxemerken. Daar bestaat weinig twijfel over.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be