De onderhandelingen zijn al aan de gang sinds het begin van de oorlog in Oekraïne, maar werden nu eindelijk afgerond: de Renault Groep, die zeer actief is in Rusland door zijn link met Avtovaz, heeft eindelijk zijn activiteiten verkocht en verlaat dus de Russische bodem. Dit is zeker een zware klap voor de Franse groep, die bijna 500.000 auto’s verkocht in Rusland, of 18% van zijn jaarlijkse wereldwijde verkoop. De Russische markt vertegenwoordigde voor de Fransen 2,8 miljard euro (2021), of 6,2% van de omzet. Deze transactie dreigt dus diepe sporen achter te laten in de boekhouding van het bedrijf.
Renault verlaat eindelijk uit het Russische moeras en dit volgens de modaliteiten die Gocar enkele weken geleden meldde naar aanleiding van de uitspraken van de Minister van Industrie en Handel van Rusland, Denis Manturov.
Concreet verkoopt de Renault-groep zijn belang van 67,69% in de Avtovaz joint–venture met het Russische staatsbedrijf Rostec aan NAMI, een onderzoeksinstituut van de overheid dat de homologatie van nieuwe voertuigen beheert. Renault bezat ook een eigen fabriek aan de rand van Moskou en die zal worden verkocht aan deze stad.
Zwaar verlies?
Financieel is er niets bekendgemaakt, maar het is duidelijk dat deze operatie bijzonder pijnlijk is voor de Renault Groep die de afgelopen jaren massaal in Rusland heeft geïnvesteerd. Als de geruchten kloppen, wijzen ze op een verkoop voor een symbolische roebel of 0,015 euro! Daarvoor heeft Renault begin maart vorig jaar al voor 2,2 miljard euro aan provisies voorzien, grofweg de kosten van de gedane investeringen.
Advertentie – lees hieronder verder
De moeilijkheid van de transactie lag juist in het vinden van een andere koper dan Rostec, tot nu toe de partner van Renault in Avtovaz, die echter door de overheden op de zwarte lijst werd gezet vanwege zijn nauwe banden met Poetin. De nieuwe eigenaar NAMI staat niet op deze lijst, maar heeft niet de competenties om dit autobedrijf effectief te runnen. We gaan er dan ook van uit dat Avtovaz en Lada geleid blijven worden door Rostec, maar dan in alle discretie.
Een mogelijke terugkeer?
De overeenkomst bepaalt echter dat Renault binnen 6 jaar opnieuw bij Avtovaz kan instappen als de situatie zou kalmeren en de zaken tussen Rusland en de andere landen conform de westerse sancties mogen worden hervat. Toch zou ook dat Renault weer geld kunnen kosten, zoals de minister van Industrie heeft gewaarschuwd: de investeringen die in tussentijd worden gedaan, zullen voor rekening van Renault zijn.
We kunnen ons echter afvragen af of de Russische fabrieken nog steeds Lada’s zullen kunnen produceren. Want een autofabriek is een beetje als een bijenkorf met honderden leveranciers van onderdelen. Gezien de verstoringen in toeleveringsketens komen sommige onderdelen echter niet meer aan, terwijl het best mogelijk is dat andere onderaannemers op hun beurt het land zullen verlaten.
Luca de Meo, CEO van Renault zei in een verklaring dat “we vandaag een moeilijke maar noodzakelijke beslissing hebben genomen, en we maken een verantwoorde keuze ten opzichte van onze 45.000 werknemers in Rusland, met behoud van de prestaties van de groep en ons vermogen om in de toekomst terug te keren naar het land. Ik heb vertrouwen in de capaciteit van de Renault Groep om zijn transformatie verder te versnellen en zijn doelstellingen op middellange termijn te overtreffen.” Veel geluk ermee…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be