De doorbraak van elektrische auto’s is zowaar een verplichting geworden. Bovendien is er niet ontzettend veel tijd meer, want vanaf 1 januari 2035 verbiedt Europa de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor, op enkele uitzonderingen na. De fabrikanten hebben met andere woorden 13 jaar de tijd om hun technologieën te verfijnen en hun aanbod in alle marktsegmenten te verrijken met als doel EV’s toegankelijker te maken dan ze nu zijn.
Op papier is dit een redelijk eenvoudige strategie, maar niet in de praktijk. Zo moet er bijvoorbeeld rekening worden gehouden met de voorzieningsproblemen van lithium, die nu al een bedreiging vormen voor de vlotte productie van auto’s die enkel stroom lusten. En daar stopt het niet, want bepaalde (grote) constructeurs ondervinden ook interne problemen bij de ontwikkeling van hun elektrische modellenreeksen, met als gevolg dat ze nu al serieus achter op schema zitten.
Softwareproblemen
Volgens het Duitse Automobilwoche ondervindt men bij Volkswagen moeilijkheden met de ontwikkeling van software, wat het tijdschema voor de release van toekomstige modellen grondig zou verstoren, en dan vooral van die van vlaggenschipmodellen (die net het innovatiefst moeten zijn, om hun technologie vervolgens met de lagere segmenten te delen). De Duitse media beweert dat het Artemis-project van Audi maar liefst 3 jaar vertraging gaat oplopen, wat wil zeggen dat het pas in 2027 werkelijkheid kan worden.
Deze vertragingen zouden een sneeuwbaleffect creëren, want de plannen van Bentley om tegen 2030 af te stappen van verbrandingsmotoren komen ermee in gevaar. Bij Porsche zou de toekomstige Macan eveneens vertraging oplopen, net als de Q6 e-tron van Audi. Beide modellen gingen eigenlijk vorig jaar al gelanceerd worden, maar die lancering zal, als alles goed gaat, pas in 2023 plaatsvinden.
Advertentie – lees hieronder verder
De schuld van Cariad
De aangehaalde problemen zouden hun oorsprong vinden in Cariad, een dochteronderneming van Volkswagen en meteen een van de belangrijkste. Cariad is belast is met de ontwikkeling van de ‘next gen’ elektronische infrastructuur. Dit gestandaardiseerde softwareplatform is bedoeld om voertuigen beter op elkaar te laten aansluiten en autonoom rijden te bevorderen, om zo de concurrentie met Tesla aan te gaan.
Het hoofd van Volkswagen, Herbert Diess, heeft besloten zich persoonlijk met de zaken te bemoeien, aangezien het filiaal duidelijk te kampen heeft met organisatorische problemen. Kwatongen beweren dat Audi niet anders zal kunnen dan in de plaats van de Artemis een minder ambitieus model lanceren, dat niet zoals eerder aangekondigd autonoom zal kunnen rijden op niveau 4. De Volkswagen Trinity zou dit dan weer wel moeten kunnen, wat een beetje een omgekeerde wereld zou zijn.
Cariad zoekt naarstig naar een (tijdelijke) oplossing, zeg maar een tussenversie van de software voor de Porsche Macan en Audi Q6 e-tron. Er is evenwel geen garantie dat dit project wel op tijd klaar zal zijn.
Er wordt nu al enkele jaren gezegd dat de grootste uitdaging van de energietransitie op automobiel vlak in de ontwikkeling van software ligt. Dit lijkt dus te kloppen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be