Aan onheilstijding geen gebrek. Volvo dat zijn deadline voor een volledig elektrisch gamma uitstelt, het Europese paradepaardje in de batterijproductie Northvolt dat zijn fabrieksplannen terugschroeft, Duitsland met een verkoop in vrije val (-34%) voor zijn elektrische auto’s en een bloedend industrieel apparaat kampt. En afgelopen week nog Fiat dat de productie van de 500e met stopcontact voor een maand lamlegt omwille van de tegenvallende vraag. Is de batterij van de elektrische auto nog niet leeg, dan moet ze toch dringend aan de laadpaal wil Europa zijn klimaatdoelstellingen halen.
Dubbel zo veel als vorig jaar
Volgens de groene lobbygroep Transport & Environment (T&E) zit de U-bocht eraan te komen. In 2024 is het Europese marktaandeel van elektrische auto’s teruggekaatst naar 12,5%. De reden? De groei in landen als Nederland, Spanje en Italië kon de forse daling in Duitsland, de grootste automarkt van Europa, niet compenseren. Maar T&E voorspelt dat het marktaandeel van EV’s in de Europese showrooms tegen 2025 zal stijgen naar 20% tot 24%. Goed voor ongeveer een kwart van de markt, en dubbel zo veel als vorig jaar.
Wat gaat er dan plots veranderen dat de adoptiesnelheid zo omhoog schiet? Zeker nu de Chinese merken, bekend om hun budgetvriendelijke batterijauto’s, tegen afremmende importtarieven aankijken? De Zuiderse landen zijn extra gevoelig voor betaalbare mobiliteit en zullen volgens T&E op hun wenken bediend worden door goedkope elektrische modellen van Europese makelij zoals de Citroën ë-C3, Renault 5 en Hyundai Inster. De trend zal, zij het iets later, verder aanzwellen met de toevoeging van o.a. de Volkswagen ID.2 en zijn neefje bij Cupra, de Raval.
Advertentie – lees hieronder verder
En niet alleen het grote publiek, ook de automerken zullen hun zeilen bijzetten om de mayonaise te doen pakken, volgens de organisatie. Nu zowel de Duitse regering als de Europese Unie lijken vast te houden aan de strengere CO2-vlootgemiddelden voor 2025 en bijbehorende boetes, bieden deze betaalbare batterijmodellen een ideale kans om de impact van de sancties te verzachten of zelfs te genezen. De autofabrikanten hebben nog achttien maanden om de lat te halen en T&E verwijst naar de vorige deadline, toen de meeste automerken zelden vooraf, maar vooral tijdens het jaar zelf de kloof kleiner maakten of dichtreden. Deze oefening wordt vooral een uitdaging voor Volkswagen, Ford, Hyundai en Renault.
Subsidies blijven nodig
De verwachte groei in het marktaandeel van elektrische auto’s wordt verder gestimuleerd door de dalende prijzen van batterijen, het duurste onderdeel van een EV. Een overaanbod van accu’s leidt tot een prijsdaling, wat elektrische voertuigen goedkoper kan maken dan vergelijkbare benzinemodellen. Daarnaast wordt het rijden op fossiele brandstoffen duurder met de invoering van een Europese CO2-heffing op brandstoffen vanaf 2025.
Deze combinatie van factoren kan echter niet zonder een blijvend stelsel van subsidies. T&E-onderzoeker Lucien Mathieu wijst naar initiatieven zoals ‘sociale leasing’ in Frankrijk. Ook Duitsland heeft ondertussen weer een taksvoordeel in de steigers gezet voor elektrische bedrijfswagens. Maar ons land is nog wel het beste bewijs dat een gerichte politiek zoden aan de dijk zet. Volgens de jongste cijfers van Statbel is de verkoop van elektrische auto’s in België tussen augustus van dit en vorig jaar verdubbeld (+93%)! Dat heeft niet alleen te maken met de Vlaamse premie voor de particuliere aankoop van elektrische auto’s (die er begin dit jaar kwam, maar geen vervolg krijgt). Door de veranderde fiscaliteit voor bedrijfswagens, goed voor acht op de tien verkochte EV’s in ons land, zijn plug-inhybrides niet langer de eerste keuze.
Wil je zelf ervaren hoe elektrisch rijden is? Bezoek dan de Fleet EV Experience Days van Gocar op het Circuit van Zolder, van 18 tot 20 oktober 2024. Reserveer hier je tickets!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be