Studie: waarom kleine auto’s nauwelijks elektrificeren?

Terwijl middelgrote en grotere particuliere auto’s massaal de elektrificatie omarmen, hebben kleine modellen moeite om te volgen. Volgens een analyse van Arval was van de nieuwe kleine bedrijfsauto’s die in de eerste helft van 2024 werden besteld slechts 13% elektrisch. Dit verschil wordt veroorzaakt door verschillende factoren die de overgang in dit specifieke segment vertragen.

Gepubliceerd op 2 september 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Studie: waarom kleine auto’s nauwelijks elektrificeren?

De auto-industrie ondergaat momenteel een snelle transformatie met de opkomst van elektrische voertuigen. Maar terwijl de meerderheid van de bedrijfsauto’s elektrisch wordt, worden kleine auto’s voornamelijk nog aangedreven door verbrandingsmotoren. Volgens Arval, een dochteronderneming van BNP Paribas gespecialiseerd in autoleasing, was slechts 13% van de kleine bedrijfsauto’s die in de eerste helft van 2024 werden besteld elektrisch. Dit percentage is aanzienlijk lager dan het algemene gemiddelde, waarbij 77% van de bedrijfsvoertuigen elektrisch is.

Waarom is er zo’n groot verschil tussen kleine en grotere auto’s? Yves Ceurstemont van Arval legde aan onze collega’s van de krant De Tijd uit dat dit specifieke segment, dat sowieso niet sterk vertegenwoordigd in bedrijfswagenparken, het enige is waar elektrificatie nog niet echt is doorgedrongen. De redenen hiervoor zijn talrijk en weerspiegelen zowel technologische als economische uitdagingen.

twingo

Einde van de diesel

Kleine auto’s, zoals de Kia Picanto of de Renault Twingo, zijn typische voorbeelden van dit moeilijke segment. De meeste elektrificatie-inspanningen concentreren zich op middelgrote auto’s die de bedrijfsvoertuigenmarkt domineren. Modellen zoals de Volkswagen Golf of de Peugeot 5008 vertegenwoordigen ongeveer 75% van de bedrijfsauto’s in België. In deze categorie vordert elektrificatie snel: bij 93% van de bestellingen bij Arval in de eerste helft van 2024 ging het om volledig elektrische voertuigen.

Advertentie – lees hieronder verder

Het is duidelijk dat de overgang voor kleine auto’s veel minder ver is gevorderd. Bedrijven geven nog steeds de voorkeur aan benzinevarianten voor deze voertuigen, terwijl diesel, ooit de koning, uit de wagenparken en catalogi is verdwenen vanwege strengere vervuilingsnormen die deze voertuigen te duur zouden maken met nieuwe zuiveringsapparatuur (zoals NOx-filters). Dit is een absoluut feit: in de eerste helft van 2024 was slechts 1% van de voertuigen die bij Arval werden besteld uitgerust met dieselmotoren.

Nog steeds te duur, zelfs voor particulieren

De situatie beperkt zich niet tot de bedrijfsautosector. Je zou denken dat elektrische kleine auto’s ook interessant kunnen zijn voor particulieren, gezien hun lagere prijs in vergelijking met grotere modellen, maar dat is niet het geval. Enerzijds blijven deze modellen nog steeds te duur. Enige jaren geleden kon men bijvoorbeeld een Citroën C3 (en andere vergelijkbare voertuigen) kopen voor ongeveer 10.000 euro (met speciale salonvoorwaarden, bijvoorbeeld). Voor de toekomstige ë-C3, die met enige vertraging op de markt komt, zal meer dan het dubbele moeten worden betaald.

grande-panda

Tenslotte speelt ook deze factor zijn rol in deze categorie: de autofabrikanten zelf geven kleine auto’s absoluut geen prioriteit, zoals blijkt uit het beperkte aanbod. Het traditionele economische model van deze auto’s, dat is ontworpen om de winstgevendheid te maximaliseren door op grote schaal goedkope voertuigen te produceren, is moeilijk te verenigen met de huidige productiekosten van elektrische auto’s. Kleine auto’s zijn meestal instapmodellen die tegen aantrekkelijke prijzen worden verkocht, maar de elektrische technologie brengt nog steeds hoge productiekosten met zich mee, die op dit moment moeilijk te verlagen zijn. Bovendien neemt de vraag naar deze kleine voertuigen af, vooral in stedelijke gebieden, waar jongeren steeds vaker kiezen voor alternatieven voor de privéauto, zoals het openbaar vervoer of gedeelde mobiliteitsdiensten. Deze dalende vraag maakt de overgang naar elektrisch rijden voor kleine auto’s nog moeilijker.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.