De een jaar geleden gelanceerde Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 belichamen het begin van een nieuw tijdperk voor de twee Koreaanse zustermerken, die zich voluit op elektrificatie storten. In feite zijn dit niet-identieke tweelingen met (lichtjes) andere specificaties. Het voordeel van zo’n gedeelde structuur is dat het kostenbesparend werkt, het nadeel is dat als er een probleem opduikt, ze allebei getroffen zijn.
Kinderziektes?
Nog geen twee weken geleden berichtten we over de jammerlijke start van de eveneens elektrische Toyota bZ4X en de Subaru Solterra (SUV’s die net zoals de hierboven aangehaalde Kia en Hyundai hun genen delen), en nu blijkt dat ook de EV6 en de Ioniq 5 een productiefout bevatten.
Natuurlijk is dit niet enorm vreemd. EV’s bevinden zich alles behalve in hun ‘volwassen’ stadium en dus kunnen we het niet anders dan logisch noemen dat er hier en daar een kink in de kabel opduikt. In dit geval is die kink een probleem met de handrem, of toch met de software die de parkeerremcontrole uitvoert. Het risico zou bestaan dat de ‘handvrij‘ zichzelf uitschakelt als de auto geparkeerd staat, wat op een helling natuurlijk serieuze gevolgen kan hebben. Om het euvel te verhelpen, zouden amper 30 minuten in de werkplaats volstaan.
Kia lanceert een campagne in Europa en in de VS, terwijl Hyundai voorlopig alleen Amerikaanse klanten uitnodigt om zich bij hun verdeler te melden (10.729 om precies te zijn). Het laatstgenoemde merk preciseert dat de terugroepactie betrekking heeft op wagens die tussen 4/10/21 en 26/04/2022 werden gebouwd. Wij gaan er echter van uit dat de fabrikant uiteindelijk ook Europese Ioniq 5-klanten zal contacteren.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be