Tesla breidt het Model Y-aanbod verder uit. Inderdaad, na de krachtige dual motor-versies (dus 4WD), introduceert de fabrikant nu ook een RWD-versie van deze compacte SUV, dat wil zeggen met achterwielaandrijving en één enkele minder krachtige motor. Deze evolutie is belangrijk, want tot nu toe kostte de Model Y 66.000 euro (Long Range) of zelfs 70.000 euro (Performance).
Deze versie wordt gewoon ‘Model Y’ genoemd en maakt de wagen eensklaps 25.000 euro goedkoper, met een prijskaartje van 49.990 euro. Is dit dan een echt ‘basic’ model? Niet helemaal, want met 300 pk (tegenover 351 pk voor de ‘Long Range’ en 513 pk voor de ‘Performance’) blijven de prestaties meer dan behoorlijk: 6,9 s voor de 0-100 km/u en een topsnelheid van 217 km/u.
Tesla kondigt ook een WLTP-rijbereik van 455 km aan, wat de echte actieradius rond de 380-400 km moet brengen voor de meest voorzichtige bestuurders (533 km voor de ‘Long Range’ en 514 voor de ‘Performance’). Daarbij hoort eveneens een lager laadvermogen dat beperkt is tot 170 kW, tegenover 250 kW voor de andere varianten.
Populair model?
Interessant is dat deze vrij ruime SUV ook goedkoper is dan de basisversie van de Model 3 (52.990 euro, 491 km WLTP). Hoe is dat mogelijk? Wel, de Model Y moet vooral een krachtig instrument worden om de markten te veroveren. De vraag naar Tesla’s is inderdaad nog nooit zo hoog geweest volgens het analysebureau New Street Research, dat recent een bezoek bracht aan de Gigafabriek in Berlijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Het enthousiasme voor Tesla neemt dus zeker niet af, ongeacht de algemene prijsstijgingen. In de Verenigde Staten was bijvoorbeeld de stijging van de benzineprijzen aan de pomp de aanleiding tot een sterke verhoogde vraag naar Tesla’s, in zoverre dat er voor sommige modellen geen bestellingen meer werden opgenomen. De opening van de Berlijnse Gigafabriek zou Tesla nog een verdere boost kunnen geven, want wat de verkoopvolumes momenteel tegenhoudt, is de beperkte productiecapaciteit.
En daar kan de Duitse fabriek de oplossing bieden, omdat de logistiek veel efficiënter is dan in de andere fabrieken, zoals die in Fremont (VS). Men verwacht dat de fabriek in Berlijn in staat zal zijn om 10.000 auto’s per week te produceren wanneer ze volledig operationeel is. Een volume dat nog verder zou kunnen toenemen, vooral wanneer de 4680 accu beschikbaar is, omdat die in één stuk wordt gegoten, wat de productietijd nog verder zal verkorten.
Ook bij ons een verkoopstijging?
Kan de Model Y, met een prijskaartje van minder dan 50.000 euro, de elektrische auto van het volk in ons land worden, vooral in wagenparken en voor bedrijfswagens? Dat is best mogelijk, aangezien bijvoorbeeld een BMW iX3 rond de 70.000 euro en een BMW i4 voor zo’n 62.000 euro van eigenaar verandert. Het is dus duidelijk dat de Model Y een hele sterke troef kan uitspelen, zeker met de gewijzigde fiscaliteit voor bedrijven die vanaf 2026 alleen nog enkel de 100% aftrek voor 100% elektrische auto’s toestaat.
Tesla heeft dus alle kansen om het pleit te winnen van de klassieke merken. De enige onbekende is de prijs van het elektrisch laden die blijft stijgen, en binnenkort misschien meer kost dan een volle tank brandstof. Afwachten dus wat dat teweeg zal brengen …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be