Om concurrerentieel te zijn, heeft Tesla besloten de prijzen van de Model 3 en Y te verlagen. In China bedraagt de prijsverlaging voor een Model 3 omgerekend een aardige 2.000 euro, terwijl een Model Y in het land van de rijstvelden met maar liefst 4.000 euro zakt. Deze strategie neemt Tesla ook over op de Amerikaanse markt, waar beide modellen ongeveer 3.750 dollar minder zullen kosten dan vandaag (althans voor degenen die vóór 31 december 2022 een bestelling plaatsen).
Wie denkt dat we in Europa een graantje zullen kunnen meepikken van deze ‘supersolden‘, heeft het jammer genoeg mis. De reden voor de net aangehaalde tariefdalingen heeft immers puur te maken met lokale situaties. Een woordje uitleg.
Inflation Redution Act
In de Verenigde Staten zal de uitvoering van de Inflation Reduction Act de consument vanaf 2023 een belastingkrediet van maximaal 7.500 dollar opleveren bij de aankoop van een elektrische auto, mits deze in het land wordt gebouwd. Vanzelfsprekend is dit een stevige stimulans voor Tesla om Amerikaanse klanten aan te moedigen hun eindejaarsaankoop niet uit te stellen. Op die manier kan het merk de verkoopdoelstellingen van 2022 behalen. Mooi meegenomen.
De prijsverlagingsstrategie is een beetje anders in China, waar de EV-fabrikant geconfronteerd wordt met een aanzienlijke daling van de verkoop van zijn modellen, wat ongetwijfeld te maken heeft met de felle opkomst van plaatselijke automerken die en masse stekkerwagens verkopen.
Advertentie – lees hieronder verder
In Europa daarentegen heeft Tesla helemaal niet besloten om met fikse kortingen te zwaaien. Vergeet dus maar goedkope(re) Tesla’s in België of in andere landen zoals Frankrijk, waar de door de overheid aangeboden ‘ecologische bonus’ in 2023 nochtans zal worden verlaagd, wat wellicht tot een daling van de verkoop zou kunnen leiden.
Het mag duidelijk wezen dat het automerk van Elon Musk niet wakker ligt van het feit dat het Chinese-Europese prijsverschil van een Model 3 ongeveer 15.000 euro bedraagt en zelfs nog 12.000 euro extra in de VS, weliswaar na de aftrek van de subsidies van de regering onder leiding van president Joe Biden. Europeanen zijn met andere woorden verplicht de volle pot te betalen en zullen dat ook gewoon zonder morren moeten doen, eveneens omdat de verplichting om over te stappen op elektrische auto’s voor de deur staat. Of steken Italië en Frankrijk daar een stokje voor?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be