De cijfers zijn nog niet definitief, maar we weten al wel dat 2023 een recordjaar wordt voor de elektrische autofabrikant. In het laatste kwartaal zouden er namelijk 473.000 voertuigen moeten worden geproduceerd, wat de totale verkoop van de fabrikant in 2023 op 1,82 miljoen eenheden zou brengen. Voor Tesla is dit een nieuwe mijlpaal, want dit jaar zal er een groei zijn van 37% ten opzichte van 2022. Genoeg om de concurrentie jaloers te maken…
Deze prestatie is des te indrukwekkender omdat de verkoop van elektrische auto’s in 2023 duidelijk vertraagt. En dit heeft de Amerikaanse fabrikant ertoe aangezet om een prijzenoorlog aan te gaan, vooral in China en de Verenigde Staten, waar kortingen recordhoogtes hebben bereikt, waarbij een voertuig soms voor de helft van zijn normale prijs wordt verkocht wanneer bepaalde incentives worden gecombineerd.
Musk niet blij
Elon Musk, de CEO van Tesla, is echter helemaal niet blij met deze prestatie. En met reden: aan het begin van het jaar kondigde hij aan dat de productie in 2023 de 2 miljoen eenheden zou overschrijden “als er geen grote overmacht zou zijn”. Dat lukte hem niet, maar tegelijkertijd werkten de teruglopende verkoop en de meest recente stijging van de rente op leningen ook niet in het voordeel van Tesla. In absolute termen blijft Elon Musk een zeer ambitieus man. En misschien een beetje te ambitieus, want hij heeft voorspeld dat Tesla de komende jaren zal groeien met een gemiddeld jaarlijks percentage van +50%, wat zo niet onrealistisch, dan toch wel erg optimistisch lijkt.
Advertentie – lees hieronder verder
Foto: YouTube
Hoe zit het met 2024?
Ziet 2024 er rooskleurig uit voor Tesla? Niet zeker, want het merk krijgt te maken met het verlies van milieubonussen in Europa: eerst in Duitsland, waar de bonus volledig is afgeschaft, en vervolgens in Frankrijk, waar de bonus niet langer zal worden toegekend aan voertuigen die buiten Europa worden geassembleerd. Dit is het geval voor de Model 3, die in China wordt gebouwd
Daarom wordt verwacht dat Tesla zijn prijzen opnieuw zal verlagen. Het merk zou echter in staat moeten zijn om de uitholling van zijn marges te beperken, omdat de prijs van batterijen en verschillende onderdelen in 2024 zou moeten blijven dalen. Volgens adviesbureau Daiwa Capital Markets, geïnterviewd door Automotive News Europe, zou de verkoop van Tesla in 2024 volgend jaar 2,04 miljoen eenheden moeten bereiken, terwijl de kosten per auto voor de fabrikant naar verwachting met -4% zullen dalen. We zullen zien. Het valt nog te bezien of Tesla over twee of drie jaar in staat zal zijn om een model voor minder dan €25.000 uit te brengen om een breder publiek voor zich te winnen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be