Het succes van de Dacia Sandero – het op twee na bestverkochte model in Europa en België (235.839 verkopen in 2023) – bewijst hoezeer automobilisten nood hebben aan veelzijdige en vooral betaalbare auto’s. Elektrische auto’s zijn momenteel alleen succesvol bij bedrijven en professionals die ze fiscaal kunnen aftrekken. Andere kopers worden geconfronteerd met steeds hogere autoprijzen en wenden zich dan maar tot goedkopere modellen.
Tot nu toe was de strategie van Dacia om van iets ouds iets nieuws te maken, met andere woorden, om oude technologie (in dit geval eerdere generaties van de Renault Clio) te gebruiken om een nieuwe auto te bouwen. Deze manier van werken heeft echter zijn beste tijd gehad. Als deel van het groeiproces van elektrificatie verandert Dacia het geweer van schouder voor de volgende generatie van de Sandero.
Ook elektrisch
Denis Le Vot, CEO van Dacia, kondigde op het Autosalon van Genève aan dat de volgende generatie van de Sandero ook een 100 procent elektrische versie krijgt. De plannen liggen al vast: “De volgende generatie van de Sandero wordt uitgerust met verbrandingsmotoren, maar ook met een elektrische versie. Hij verschijnt in 2027 of 2028 en zal te koop zijn tot 2035, wanneer de EU de verkoop van emissievrije auto’s verplicht”, verklaarde Denis Le Vot.
Advertentie – lees hieronder verder
Het valt nog te bezien welke prijs Dacia vraagt voor deze Sandero, die geproduceerd zal worden in Roemenië en Marokko, waar arbeid goedkoper is. Het model duikt wellicht niet onder de prijs van de Spring, die tegen dan misschien al uit de catalogus verdwenen is, omdat Europa van plan is om een belasting te heffen op auto’s die buiten de EU gebouwd worden. Dit model zou dan niet meer concurrentieel zijn in het gamma. De baas stelt ook dat, hoewel er nog geen beslissing genomen is over de Spring, we niet mogen vergeten dat er een elektrische Renault Twingo komt voor minder dan 20.000 euro en dat Dacia daar ook van zou kunnen profiteren.
Veel groter?
“De nieuwe generatie van Sandero wordt hoe dan ook een grotere auto”, zegt Denis Le Vot. Hij voegt eraan toe dat het model kan profiteren van Renaults recentste technologie (het AmpR Small-platform van Ampere) voor kleine elektrische auto’s, namelijk de Renault 4 (een SUV) en de Renault 5.
Denis Le Vot geeft aan dat na de Sandero ook de Duster opnieuw uitgevonden moet worden tegen 2032. Vermoedelijk wordt de Duster tegen dan ook elektrisch. Dat valt nog te bezien. Intussen begint de nieuwe Duster aan zijn carrière met een efficiëntere hybride die goed zou moeten verkopen. Maar Dacia weet dat de concurrentie steeds zwaarder wordt. Daarom wordt de Duster aangeboden voor minder dan 20.000 euro, net als de hertekende Spring, die ook debuteert. “De concurrentie neemt toe en dat is wat we hadden verwacht”, voegt Denis Le Vot eraan toe. Het is begrijpelijk dat Dacia zich zorgen maakt over nieuwkomers zoals de MG ZS, een compacte SUV die in Spanje voor minder dan 15.000 euro aangeboden wordt, of de Citroën ë-C3, die qua prijs in de buurt komt van de Spring…
Toch blijft Dacia van plan om zijn gamma te diversifiëren en uit te breiden, met name in 2025 met de Bigster, een grotere SUV gebaseerd op een verlengde variant van het CMF-B-platform. Het wordt een minder rustieke SUV, die meer op comfort gericht is. Daarnaast worden nog twee andere Dacia-modellen verwacht, maar daar zijn nog geen details over bekend. Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be