Tegen 2030 wil Toyota maar liefst 3,5 miljoen elektrische voertuigen per jaar verkopen. Om dit kolossale aantal te bereiken, beweert de Japanse fabrikant zijn inspanningen te zullen verdubbelen. Als bewijs werden zopas 15 van 30 geplande nieuwe wagens voorgesteld die de komende jaren op de markt zouden verschijnen. Daar zitten zowel Toyota’s als Lexussen tussen.
Modulair platform
Bij Toyota zal het bZ-gamma (Beyond Zero), waarvan het eerste model, de bZ4X, binnenkort bij de dealers zal arriveren, worden verrijkt met 4 nieuwe voertuigen, waaronder een zeer compacte SUV waarvan het formaat, vergelijkbaar met dat van een Yaris, bijzonder geschikt lijkt voor de Europese markt. Er is ook sprake van nog een andere bescheiden SUV, maar dan met een coupéachtig design (zoals de C-HR), alsook van een berline en van een grotere SUV met drie zitrijen. Die laatste zou voor de Noord-Amerikaanse markt bedoeld zijn. Al deze modellen komen naar verluidt tussen 2023 en 2025 op de markt. Ze maken gebruik van het gemeenschappelijke modulaire e-TNGA-platform.
Noteer ook een kleine 4×4 op basis van de FJ Cruiser, een sportwagen die weleens de opvolger van de MR2 zou kunnen worden en cross-overs en kleine bestelwagens die Mid Box en Micro Box worden genoemd.
Advertentie – lees hieronder verder
100% elektrische Lexus-modellen
Daarnaast wil ook Lexus tegen 2030 een 100% elektrisch merk zijn, met de RZ (afgeleid van de Toyota bZ4X) als eerste ‘zero-emission‘ model. Die SUV verwachten we al in de eerste helft van 2022.
Toyota’s luxedochter gaat eveneens een elektrische vierdeursberline, een grote EV SUV en een sportwagen-op-stroom met een design à la LFA op de markt brengen. Deze modellen worden, net zoals de hierboven aangehaalde Toyota’s, tussen 2023 en 2025 bij de dealers verwacht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be