Het gaat slecht met de Japanse autogigant Toyota. De verantwoordelijken van het merk hebben aangekondigd – en toegegeven – dat ze de leveringen van minstens 10 modellen uit de serie opschorten vanwege onregelmatigheden in het goedkeuringsproces voor dieselmotoren geleverd door Toyota Industries, een van de dochterondernemingen van de groep.
De voertuigen in kwestie worden op elk continent verkocht: in Azië, het Midden-Oosten en ook in Europa, waar de Hilux en Land Cruiser 200 en 300 modellen zijn getroffen – de andere zijn de Fortuner en de LX 500d. En dat zijn heel wat voertuigen, aangezien deze 10 modellen goed zijn voor een totaal volume van 36.500 voertuigen per maand.
Wat is het probleem?
Het probleem betreft drie dieselmotoren waarvan het vermogen is gemeten door verschillende apparaten, maar die niet geschikt zijn voor goedkeuring. Met andere woorden, het gemeten en gerapporteerde vermogen voor deze voertuigen is mogelijk niet juist. Toyota verzekert dat deze voertuigen geen gevaar vormen en nog steeds voldoen aan de “prestatienormen”. Maar de leveringen worden toch stopgezet.
Advertentie – lees hieronder verder
“We erkennen de ernst van het feit dat de herhaalde certificeringsonregelmatigheden bij TICO (Toyota Industries Corporation), na die bij Daihatsu, de fundamenten van het bedrijf als autofabrikant hebben aangetast.” We mogen niet vergeten dat het nog niet zo lang geleden was dat het merk Daihatsu (onderdeel van Toyota) in het middelpunt stond van een nog veel ernstiger storm vanwege twijfelachtige resultaten van crashtests veroorzaakt door aanpassingen aan bepaalde onderdelen. Tot op heden zouden er 11.000 Daihatsu-voertuigen betrokken zijn in België. De groep heeft beloofd “gedetailleerde uitleg” te geven aan de Japanse autoriteiten over dit nieuwe schandaal en snel “gepaste” maatregelen te nemen.
In Japan, waar schande zeer slecht wordt ervaren, bood Toyoda Akio, de voorzitter van de Raad van Bestuur van Toyota, zijn excuses aan. “Het spijt ons zeer dat we deze problemen en zorgen hebben veroorzaakt,” zei hij buigend tijdens een persconferentie in Nagoya. “We hebben iets gedaan dat absoluut nooit had mogen gebeuren,” voegde hij eraan toe, “het tijd zal kosten om het vertrouwen van iedereen terug te winnen“. Hij drong er ook bij alle Toyota-medewerkers op aan om de grondbeginselen van het merk en de groep niet te vergeten, en er zo snel mogelijk naar terug te keren. Het blijft echter mogelijk dat dit nieuwe schandaal zou kunnen leiden tot strengeren controles op de autoproductie. En geen enkele fabrikant zal dan worden gespaard, net zoals bij het Dieselgate.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be