Terugroepacties zijn al enkele jaren verre van ongewoon in de autosector. De praktijk heeft overigens altijd bestaan, maar werd vroeger discreet uitgevoerd. Dit is niet langer het geval, nu merken transparanter moeten zijn om kritiek te vermijden, vooral op sociale netwerken. Een reputatie is een kwaliteit die tegenwoordig snel verloren kan gaan.
Natuurlijk evolueert de technologie. En dat is maar goed ook, want geconnecteerde auto’s kunnen bugs op afstand (over the air) laten verhelpen. Zo is het niet nodig om naar de garage te gaan. Dat bespaart iedereen tijd. Maar het is niet in alle gevallen mogelijk en sommige storingen vereisen onmiddellijke aandacht. Dit is het geval bij Stellantis, dat momenteel een probleem heeft met de airbags in Citroën-voertuigen. Aanvankelijk dacht de fabrikant dat het probleem “slechts” 600.000 C3- en DS3-voertuigen betrof die tussen 2009 en 2019 zijn gebouwd.
Mogelijk letsel
De fout betreft airbags van de Japanse leverancier Takata – die al eerder soortgelijke problemen heeft gehad met onder andere auto’s van Honda en Toyota. En het probleem is altijd hetzelfde: de eigenschappen van het drijfgas, een brandstof opgeslagen in korrelvorm die de airbag doet ontploffen bij een botsing, nemen af door hitte en vochtigheid. Hierdoor kan de brandstof sterker exploderen dan verwacht en zelfs metalen stukksn afscheuren die vervolgens naar het gezicht van de inzittenden worden geslingerd en hen verwonden.
Advertentie – lees hieronder verder
Alleen, deze week krijgen we te horen dat het niet om 600.000 auto’s gaat, maar om… 8 miljoen, omdat het defect ook C4‘s, DS4‘s, DS5‘s en Opels treft. De terugroepactie krijgt dus een nieuwe dimensie, ook al probeert Stellantis te sussen. Voor de fabrikant overstijgt het probleem nu dus veruit de C3- en DS3-modellen, waarmee absoluut niet meer gereden mag worden. Voor de andere voertuigen zegt de groep dat eigenaars mogen blijven rijden en dat de airbags voor deze modellen op een later tijdstip zullen worden vervangen.
Ook Belgen?
Zijn er, gezien de omvang van het probleem, ook Belgische auto’s getroffen? Blijkbaar niet, volgens een interview door Sud Info. Het airbagprobleem treft alleen modellen die verkocht worden in het Middellandse Zeegebied voor Frankrijk, het Midden-Oosten en Afrika. Er is dus niets om je zorgen over te maken. Tenzij je een geïmporteerde tweedehandsauto hebt gekocht die het probleem heeft. Om daar achter te komen, publiceren we hier een lijst met de VIN-nummers van de betrokken voertuigen. Het is snel en eenvoudig te controleren en geeft je gemoedsrust. Dit nummer vind je op het kentekenbewijs.
Citroën C3
e11*2007/46*0113*01 tot e11*2007/46*0113*02
e11*2007/46*0113*04 tot e11*2007/46*0113*06
e2*2007/46*0003*00 tot e2*2007/46*0003*06
e2*2007/46*0003*09 tot e2*2007/46*0003*25
e2*2007/46*0003*27
e2*2007/46*0003*29 tot e2*2007/46*0003*38
e2*2007/46*0003*44 tot e2*2007/46*0003*45
e2*2007/46*0060*00 tot e2*2007/46*0060*04
e2*2007/46*0060*07 tot e2*2007/46*0060*10
e2*2007/46*0060*12 tot e2*2007/46*0060*16
e24*2007/46*0019*00 tot e24*2007/46*0019*04
e24*2007/46*0028*03 tot e24*2007/46*0028*04
DS3
e2*2007/46*0003*01 tot e2*2007/46*0003*03
e2*2007/46*0003*05 tot e2*2007/46*0003*06
e2*2007/46*0003*09
e2*2007/46*0003*11 tot e2*2007/46*0003*21
e2*2007/46*0003*23 tot e2*2007/46*0003*25
e2*2007/46*0003*27
e2*2007/46*0003*29
e2*2007/46*0003*31 tot e2*2007/46*0003*36
e2*2007/46*0003*38 tot e2*2007/46*0003*39
e2*2007/46*0003*40
e2*2007/46*0003*42
e2*2007/46*0003*44 tot e2*2007/46*0003*45
e2*2007/46*0003*48
e2*2007/46*0003*50
e2*2007/46*0003*52 tot e2*2007/46*0003*53
e2*KS07/46*0004*00 tot e2*KS07/46*0004*01
e2*KS07/46*0004*03 tot e2*KS07/46*0004*06
e2*KS07/46*0005*00 tot e2*KS07/46*0005*05
e24*2007/46*0028*00 tot e24*2007/46*0028*04
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be