Merken
De top 5 van de meest vertegenwoordigde merken op de Belgische tweedehandsmarkt is volledig Duits getint. Helemaal bovenaan staat VW, op de hielen gezeten door BMW en Mercedes en in iets mindere mate door Opel en Audi. Samen zijn ze goed voor bijna 44,4% voor het totale aantal zoekertjes. Kijken we naar de top 20, dan worden deze ‘grote vijf’ gevolgd door Peugeot, Ford, Renault, Citroën, Toyota, Fiat, Volvo, Skoda, Nissan, Kia, Hyundai, Mini, Seat, Porsche en Land Rover, in die volgorde.
Koetswerkvormen
Compacte modellen (stadswagen of hatchback) eisen samen bijna één derde van de koek op, gevolgd door auto’s van het type break, berline, compacte SUV, utilitair, compacte monovolume, SUV, grote monovolume, cabriolet, cross-over (dat eigenlijk onder de noemer SUV’s mag worden geplaatst) en uiteindelijk coupé. Een belangrijke kanttekening: dit overzicht heeft betrekking op de volledige markt van tweedehandswagens en dus van modellen van alle leeftijden. Kijken we in functie van het bouwjaar, dan zien we dat hoe jonger het voertuig, hoe groter de kans dat het om een SUV gaat. Concreet: van de modellen met bouwjaar 2021 zijn er bijna 31% meer SUV’s in stock (grote en kleine) dan stadswagens (zoals een VW Polo) en compacte middenklassers (zoals een VW Golf) samen.
Advertentie – lees hieronder verder
Brandstoffen
De dieselwagen representeert een tikkeltje meer dan de helft (50,2%) van het aanbod, wat logisch is aangezien deze brandstof vroeger gestimuleerd werd door de overheid. De benzinewagen tekent voor 45,3%, de hybride (gewone en plug-in hybride) voor amper 2,8% en de elektrische wagen voor een nog schamelere 1,3%. Het zeer marginale deel (0,4%) dat overblijft, wordt vertegenwoordigd door modellen op een alternatieve brandstof zoals LPG en CNG (aardgas). Uit de cijfers blijkt ook een dieselwagen doorgaans voor (een pak) minder euro’s te koop wordt aangeboden dan zijn equivalent op benzine en dat de prijs van een hybride hoger ligt. Da’s evenzeer logisch omdat benzines maar vooral hybrides het meest in trek zijn, en omdat het grootste deel van oudere wagens diesels zijn. Wat dat betreft is de tweedehandsmarkt volledig uit balans geraakt; een gevolg van het dieselgate-schandaal en de steeds grotere toename van lage-emissiezones (LEZ). Dezelfde trend is elders in Europa merkbaar.
Transmissies
Het overgrote deel van de wagens (63,5%) dat in België te koop wordt aangeboden, beschikt over een manuele versnellingsbak. Reken er maar op dat dit percentage in de loop der jaren zal afnemen om uiteindelijk (veel) kleiner te worden dat het aandeel modellen met een automaat. Vooral in de duurdere prijsklassen zijn manuele versnellingsbakken eerder uitzondering dan regel geworden, om maar te zwijgen van elektrische modellen die slechts één versnelling vooruit hebben.
Prijzen
Goed nieuws voor de consument, want het overgrote deel van de aangeboden auto’s (72,5%) kost minder dan 20.000 euro. De schaal tot 10.000 euro is het best vertegenwoordigd, met bijna 15,7% meer voertuigen in de aanbieding dan de schaal van 10.000 tot 20.000 euro, die op zijn beurt iets meer dan de helft groter is dan de schaal 20.000 tot 30.000 euro. Vanaf dan daalt de curve geleidelijk, wat natuurlijk niet verwonderlijk is. Modellen waarvoor minstens 100.000 euro wordt gevraagd, zijn goed voor nog geen 0,24% van het geheel. Ook hier moet je echter rekening houden met het feit dat alle leeftijdsgroepen worden meegeteld. Logischerwijs kosten auto’s meer naarmate dat ze jonger of nieuw zijn.
Verkopers
De verdeling wat de verkopers betreft, is alles behalve in evenwicht. Maar liefst 67,18% van de verkoop ligt in de handen van professionele handelaars, die als voordeel hebben dat ze potentiële klanten met een verplichte garantie van 1 tot 2 jaar kunnen verleiden.
Cijfers: Gocar DATA (eind mei 2021)
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be