Als we het de laatste jaren over elektrische auto’s hebben, is de naam Tesla nooit ver weg. En dat is begrijpelijk: het merk was een pionier – en visionair – in de ontwikkeling van deze nieuwe auto’s door als eerste voertuigen aan te bieden met prestaties die naam waardig, een groot bereik en een zeer interessante flexibiliteit dankzij het Superchargers netwerk.
In korte tijd is Tesla erin geslaagd om een solide reputatie op te bouwen en bepaalde nieuwe bedrijfsmodellen op te leggen, zoals de geconnecteerde auto, op afstand geactiveerde opties of semi-autonoom rijden. Hierin positioneert Tesla zich een beetje als de auto 2.0, die dus nauw verwant is met de nieuwe trends in de technologiewereld.
Een reus op lemen voeten?
Deze realiteit heeft het merk in staat gesteld om zeer sterke banden te smeden met zijn klanten, maar ook met een pool van bewonderaars. Als specialist in de analyse van de merk-klantenbinding meldt het New Yorkse bedrijf MBLM ook dat Tesla de tweede plaats inneemt (met 67,4%), net voor Apple (65,3%), maar achter Disney (68,1 %).
Nu moeten we ons niet te veel zorgen maken over Tesla. Behalve dat volgens dezelfde firma de wind aan het keren zou zijn. Inderdaad, voor het onderzoek van 2023 laat de bij de klanten verzamelde informatie zien dat velen van hen zich nu schamen om in een Tesla te rijden. En nog erger: velen geven aan dat het ook hun laatste Tesla is.
Advertentie – lees hieronder verder
Musk verantwoordelijk
Men kan zich afvragen wat de redenen zijn voor deze gewijzigde situatie. Het antwoord is niet heel verrassend: de teloorgang van deze merk-klantenbinding zou te wijten zijn aan het gedrag van Elon Musk, de grillige CEO van het merk. Hij is zeker visionair op bepaalde vlakken, maar veel klanten hekelen zijn recente excessen en radicale standpunten, zoals bijvoorbeeld de overname van Twitter en de reactivering van het account van Donald Trump. In de Verenigde Staten wordt dit gedrag sterk bekritiseerd door de Democraten die een groot deel van het klantenbestand van Tesla vertegenwoordigen. Is de situatie ernstig? Blijkbaar wel volgens een manager van MBLM in een interview met Automotive News, waarin hij aangeeft dat “we dicht bij een breekpunt voor het merk zijn”.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be