Na de financiële klap als gevolg van de covid– en de halfgeleidercrisis krijgt Ford een nieuwe grote tegenslag te verwerken. Acht octrooihouders hebben de fabrikant aangeklaagd wegens het onwettig gebruik van licenties voor mobiele communicatie, schrijft het blad Wirtschaftswoche. De rechtbank van München stelde exploitant IP Bridge al in het gelijk en deed een toch wel onverwachte uitspraak: Ford heeft een verkoopverbod in Duitsland gekregen en ‘overtredende’ auto’s die al bij dealers staan, riskeren een enkeltje richting schroothoop.
Rampzalige gevolgen
Voorlopig heeft Ford geen beroep aangetekend tegen deze zeer strenge beslissing. Voor het merk was de Duitse markt vorig jaar goed voor een verkoop van 126.400 wagens, wat een achtste plaats in de ranglijst oplevert. Het staat dus in de sterren geschreven dat als er geen nieuwe Fords meer van eigenaar mogen wisselen bij onze oosterburen, het omzetverlies significant zal zijn. Zo’n verlies komt dan bovenop de lijdensweg die de fabrikant, net zoals tal van andere constructeurs, al twee jaar bewandelt.
Rijke geschiedenis in Duitsland
Het verhaal van Ford in Duitsland begon in 1926 met de vestiging van de eerste assemblagefabriek voor de Model T. In 1931 verhuisde de fabrikant, die zich in Berlijn had gevestigd, naar Keulen en had daar tot 45.000 mensen in dienst die 80.000 voertuigen per jaar bouwden. De productielijn beleefde zijn hoogdagen met modellen als de Escort, de Scorpio en de Sierra, modellen die al lang niet meer te koop zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be