De afgelopen maand februari was in ons land goed voor 32.201 inschrijvingen van nieuwe auto’s. De teller zakt dus alweer, nog steeds wegens het tekort aan halfgeleiders dat de automobielindustrie en tal van andere sectoren nu al een hele tijd in zijn greep houdt en dus voor serieuze levertijden zorgt. Die zijn momenteel extreem lang.
De slechtnieuwsshow wil dus maar niet ophouden: eerst corona, gevolgd door de leveringsproblemen van microchips en nu de oorlog in Oekraïne die niet alleen de plaatselijke bevolking maar de hele wereld op verschillende vlakken treft.
Om het terug over de Belgische autoverkoop te hebben: tijdens de eerste twee maanden van 2022 werden er in totaal 66.148 nieuwe inschrijvingen geregistreerd. Vergelijken we dat aantal met dat van dezelfde periode vorig jaar, dan stellen we een krimp van 10,9% vast.
Véél minder bedrijfsvoertuigen
FEBIAC spreekt van een “zeer duidelijk” verschil tussen de inschrijvingen van wagens van particulieren enerzijds en bedrijven anderzijds. Voor firma’s werd zelfs een lichte stijging genoteerd, al kan dat niet van lichte bedrijfsvoertuigen gezegd worden. Van zulke inschrijvingen is een daling (in februari) van niet minder dan 30,3% een feit, terwijl er van zware bedrijfsvoertuigen zelfs 51,2% minder werden geteld. Motoren en andere gemotoriseerde tweewielers gingen met 11,4% in de min. Enorme percentages dus. Het enige positieve cijfer is voor zware vrachtwagens (minstens 16 ton). Zij verkochten 2,7% meer.
Advertentie – lees hieronder verder
Kortom, het mag duidelijk wezen dat de magere periode nog niet voorbij is in autoland, wel integendeel. Veel mensen weten niet meer wat voor een model ze moeten kopen (benzine, hybride, plug-in hybride, elektrisch…) en stellen hun aankoop van een nieuwe auto liever uit en in talloze gevallen zelfs af, want de vraag naar tweedehandswagens is de afgelopen maanden alleen maar gestegen, wat een ware prijsexplosie heeft veroorzaakt. De één zijn brood…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be