De Audi RS6 Avant hoeft geen introductie. Het gaat simpelweg om de meest begeerde stationwagon op deze aardbol, die de prestaties van een rasechte supercar levert. Zijn voorvader, de beruchte RS2, werd door Porsche in elkaar gezet en sindsdien was er aan de RS-reeks geen houden aan. Natuurlijk heb je al van de RS3 en de RS4 gehoord, maar het summum van het RennSport-gamma blijft toch het model met de ‘6’ in zijn typeaanduiding.
V10-power
Wat de motorisaties betreft, is de RS6 in de loop der jaren op en neer gegaan. We laten de ‘Avant‘ er bewust even uit omdat de eerste twee generaties ook als berline werden verkocht. De eerste, in productie van 2002 tot 2004 en gekend als de C5, liet zich aanvuren door een 4,2-liter biturbo V8 van 450 pk (480 in de ‘Plus’-versie van ’04), al was het hoogtepunt voor de meeste fans toch de tweede lichting: de C6 met zijn machtige, huilende en 579 pk sterke twinturbo V10 in de neus, een blok dat hij deelde met niemand minder dan de Lamborghini Gallardo.
Met de C7, die enkel als break werd verkocht, ging het in zekere zin bergaf. De cilinderinhoud slonk van 5 naar 4 liter, de tiencilinder werd een achtpitter en het vermogen daalde met 10 eenheden. Toegegeven: met 3,9 tellen zat hij een stevige 0,7 seconde rapper aan 100 km/u omwille van zijn hogere koppel (700 in plaats van 650 Nm), maar in de harten van de fans blijft de RS6 V10 de absolute koning van de reeks, ook vandaag nog. Daar kon zelfs de RS6 Performance (605 pk) niets aan veranderen.
Sinds 2020 staat de C8 in de showrooms, 600 paarden trappelend en nog steeds uitsluitend als Avant te koop. Opnieuw is dit een beest van een auto, ditmaal met nóg meer koppel (800 Nm, alsjeblieft!) en dus een kortere acceleratietijd (0-100 in 3,6 s), maar de motor zelf is er niet dikker op geworden, letterlijk dan. Onder de kap ronkt dus nog altijd een dubbel geblazen 4-liter V8.
Advertentie – lees hieronder verder
Niets nieuws onder de zon, zou je kunnen denken, maar dan denk je verkeerd. De C8 is namelijk een mildhybride, en laat electrificatie net datgene zijn waar we het nu over gaan hebben… en waar fans voor vrezen.
Dus… wordt de Audi RS6 100% elektrisch?
Uiteraard wel, al is de vraag wanneer precies. Over de C9, die naar het schijnt pas in 2026 op de markt zal komen, op zijn nog geen technische gegevens beschikbaar en de Audi-top blijft zeer karig met informatie. Wat de hierboven genoemde topman wel heeft aangehaald, is dat de monsterlijke familiewagen “helemaal niet zoals zijn voorgangers wordt”.
Er zijn dus twee mogelijkheden: ofwel wordt het een plug-in hybride (als overstap naar een onvermijdelijke EV, die dan C10 zal heten), ofwel kiest men voor de korte pijn en wordt onmiddellijk de 100% elektrische toer opgegaan.
Wat het ook wordt, een V8 mag je van je droomlijst schrappen en een V6 waarschijnlijk ook, want stel dat men toch nog voor een – echt allerlaatste – RS6 op benzine kiest, dan gaat het merk niet anders kunnen dan het voorbeeld van de toekomstige Mercedes-AMG E63 te volgen. Dat wil zeggen dat een vier- of à la limite een vijfcilinder met wat turbo’s en een elektromotor voor spektakel moet zorgen, ‘met dank’ aan de Europese leiders.
Wordt hij sneller? Jazeker, maar ook begeerlijker?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be