Zal de oorlog tussen Oekraïne en Rusland ook een invloed hebben op de vooruitgang van de elektrische auto op onze markten? Verschillende analisten, waaronder GlobalData, een entiteit gespecialiseerd in het verzamelen en verwerken van gegevens van de automobielindustrie, denken van wel.
Men ging er aanvankelijk vanuit dat de vooruitzichten van dure olie er op de lange termijn voor zouden zorgen dat landen de overgang naar 100% elektrische mobiliteit zouden versnellen, maar de kans dat dat gebeurt, wordt alsmaar kleiner. Die transitie zou zelfs aanzienlijk kunnen worden vertraagd, wat dan alle gemaakte plannen in gevaar zou brengen, waaronder misschien zelfs het Europese verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2035. Dit komt bovenop de ‘njet’ van Duitsland. Onze oosterburen willen de traditionele auto namelijk als het ware redden, al werden er wel bepaalde toegevingen aangekondigd.
Duitsland streeft weliswaar naar 15 miljoen elektrische auto’s tegen 2030, maar dit doel staat nu grotendeels ter discussie en zal opnieuw geëvalueerd moeten worden. De reden: “De crisis heeft geleid tot een prijsstijging van 18% voor nikkel sinds eind 2021, een belangrijk element voor batterijen van elektrische auto’s“, aldus GlobalData. Het tarief bedraagt nu meer dan 24.000 dollar per ton. Als gevolg daarvan zal de groei van de EV in Duitsland de komende jaren wellicht lager uitvallen dan aanvankelijk gedacht.
Subsidies en batterijprijzen
De prijsverhoging van nikkel (en misschien van andere elementen) zullen wellicht tot hogere prijzen van elektrische automodellen leiden, wat zulke wagens nog minder toegankelijkheid zal maken voor consumenten. De vraag is in welke mate.
Advertentie – lees hieronder verder
Duitsland heeft het beleid omtrent de overgang naar koolstofarm vervoer op twee pijlers gebaseerd: de prijs van batterijen, die nu al heel hoog is, maar ook op subsidies waarover vanaf 2023 eveneens onzekerheid bestaat. Je begrijpt dat beide parameters de Duitse ambities om de ultieme doorbraak van de elektrische auto te forceren, teniet kunnen doen.
GlobalData wijst erop dat Rusland de op twee na grootste producent van nikkel ter wereld is. Nikkel is een belangrijk ingrediënt van het recept van lithium-ionbatterijen.
Problemen voor toeleveringsketens
Helaas zijn het niet alleen de stijgende prijzen die de vooruitgang van de elektrische auto dreigen te vertragen. Ook verstoringen van de bevoorradingsketen dreigen, zoals blijkt uit het voorbeeld van Volkswagen, dat zijn ID-modellijnen moest stilleggen wegens de onderbreking van de leveringen van belangrijke onderdelen uit West-Oekraïne.
Indien deze situatie voortduurt, is het meer dan waarschijnlijk dat ook andere fabrikanten hun activiteiten zullen opschorten. De vertraging van de elektrische transitie wordt dan een wereldwijd fenomeen.
Duitsland verwachtte een jaarlijkse groei van 35% van de verkoop van elektrische auto’s op zijn grondgebied. Maar “gezien de problemen en vertragingen bij de aanvoer van grondstoffen, die nog groter worden door de oorlog, moeten we uitgaan van een gematigdere groei in de EV-sector.”
Kortom, de doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen door de vervoerssector tegen 2030 te verminderen, wordt mogelijk ondermijnd. De timing van deze nieuwe crisis is bijzonder slecht gezien het nu al nijpende tekort aan halfgeleiders, dat nog groter wordt aangezien Oekraïne een zeer belangrijke leverancier van neon is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be