VW gaat 5.000 banen schrappen om elektrische auto te financieren

VW kondigde onder andere een besparingsplan aan om investeringen in de auto van de toekomst te financieren, dat zal leiden tot de schrapping van maximaal 5.000 banen, met voornamelijk vervroegde uittredingen. “Uiterlijk in 2025 wil onze groep wereldwijd marktleider worden wat elektrische auto’s betreft”.

Gepubliceerd op 17 maart 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Volkswagen zal over een periode van 5 jaar maar liefst 46 miljard euro investeren in elektrische aandrijvingen. De groep rekent op een grotere standaardisering om enorme schaalvoordelen te realiseren om zo tegen uiterlijk 2025 terug te kunnen keren naar een operationele marge tussen 7% en 8%. Ook de vaste kosten zouden tegen 2023 met 5% moeten dalen.

Het aandeel van elektrische auto’s in de Europese verkoop, waar bijzonder strenge emissiewetgeving fabrikanten ertoe dwingt hun aanbod te elektrificeren, is door de marktintroductie van het vlaggenschipmodel ID.3 gestegen tot 10,5% in 2020, tegenover 1,9% het jaar voordien.

De VW Groep verwacht een 60% elektrisch aandeel van zijn Europese verkopen tegen 2030 en 50% wereldwijd, zonder een datum voor het einde van de verbrandingsmotoren aan te kondigen, verklaarde CEO Herbert Diess.

“In 2035 zullen de meeste auto’s elektrisch zijn en bijna 40% autonoom”

Volkswagen kondigde afgelopen maandag aan dat het zelf of met partners tegen 2030 in totaal 6 Europese fabrieken voor batterijcellen zal openen, een belangrijk onderdeel van elektrische auto’s. De groep zal tegen 2022 naar verluidt 27 modellen introduceren rond het MEB-platform, dat voor elektrische voertuigen werd ontworpen en al dienst doet voor de VW’s ID.3 en ID.4 (foto). Het “premium” PBM-onderstel zou voor volgend jaar zijn.

Advertentie – lees hieronder verder

Banen schrappen…

De nieuwe generatie krijgt de naam SSP en zou “vanaf het midden van het decennium” modellen van alle merken en klassen van de groep omvatten.
VW kondigde zondag ook een besparingsplan aan om investeringen in de auto van de toekomst te financieren, dat zal leiden tot de schrapping van maximaal 5.000 banen, met voornamelijk vervroegde uittredingen.

… voor meer omzet

Het concern met 12 merken, dat in 2020 door Toyota naar de tweede plaats op de wereldmarkt is gedegradeerd, had eind februari zijn voorlopige jaarresultaat bekendgemaakt: een daling van de nettowinst met 37% tot 8,8 miljard euro. Nu wordt een aanzienlijke stijging van de omzet in 2021 verwacht, en een marge tussen 5% en 6,5%.

De prognose “hangt af van de ontwikkeling van de pandemie” en VW wil de gevolgen van het tekort aan halfgeleiders in de loop van het jaar “zoveel mogelijk compenseren”, aldus Arno Antlitz, financieel directeur van Audi, die begin april de functie van financieel directeur op groepsniveau op zich zal nemen, ter vervanging van Franck Witter.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.