Waarom ‘auto’s zonder rijbewijs’ op diesel rijden

Zogenaamde ‘auto’s zonder rijbewijs’ behoren al jaren tot ons autolandschap. De meeste mensen denken dat dat allemaal benzinewagentjes zijn, maar zij slaan de bal mis want het zijn voornamelijk diesels. Hoe dat komt? Lees even mee…

Gepubliceerd op 25 november 2021
Leestijd : 4 min

Partagez

De markt voor brommobielen of ‘auto’s zonder rijbewijs’ – een definitie die niet helemaal correct is –  is in België groter dan je zou denken. Elk jaar komen er meer dan 500 van deze bakjes bij op onze wegen en eind oktober 2021 stond de teller al op 676 exemplaren, een significante stijging ten opzichte van voorgaande jaren (468 in 2020 en 535 in 2019). Aixam blijft de onbetwiste leider, met 260 registraties in 2021, en Ligier is het tweede populairste merk.

Het mag gezegd dat deze wagentjes, waarvan de snelheid tot 45 km/u beperkt is, steeds aantrekkelijker worden. Ze zijn vooral bij ouderen in trek, al wordt het deel van de afzetmarkt dat door ouders van tieners wordt gevormd alsmaar groter. Het gaat dan om mensen die hun kinderen liever aan boord zien van zo’n brommobiel, die vanaf de leeftijd van 16 jaar mag worden bestuurd, in plaats van op een scooter.

Daarnaast kiezen ook meer en meer studenten voor een ‘auto zonder rijbewijs‘, ondanks het feit dat er een stevig prijskaartje aan zulke vierwielers hangt. Wil je een deftig uitgeruste brommobiel, dan lopen de prijzen op tot (boven de) 14.000 euro. Nieuwe concurrenten zouden deze situatie echter kunnen wijzigen in het voordeel van de consument, waarover straks meer.

Waarom met een dieselmotor?

Dé grote verrassing is dat het gros van de ‘auto’s zonder rijbewijs’ wordt aangedreven door een dieselmotor. Eigenaardig, want ze leggen over het algemeen weinig jaarlijkse kilometers af.

Advertentie – lees hieronder verder

Om te begrijpen waarom diesel en brommobielen in dezelfde zin worden genoemd, moeten we 40 jaar in de tijd teruggaan, tot het moment waarop de eerste ‘auto’s zonder rijbewijs’ opdoken. Er werd toen gespecificeerd dat “de cilinderinhoud van de motoren met ontsteking” niet groter mocht zijn dan 50 cm3, een regel die tot veel betrouwbaarheidsproblemen heeft geleid. Van toen af aan werden dieselmotoren die geen ontsteking hadden – omdat de brandstof vanzelf ontbrandt door zijn compressie – geleidelijk aan gebruikt.

Nieuwe regels

Tegenwoordig gelden er andere regels, in het bijzonder voor de dieselmotor waarvan de cilinderinhoud niet hoger mag zijn dan 500 cm3 (maar het is nog steeds 50 cm3 voor benzine!). Twee motorfabrikanten beheersen de motormarkt in kwestie (het Italiaanse Lombardini en het Japanse Kubota) met krachtbronnen die ongeveer 8 pk en 20 Nm produceren. Noteer hierbij dat het verbruik niet hoger ligt dan 2,5 of 3 l/100 km, waardoor deze microvoertuigen meer dan 500 km kunnen afleggen tussen twee tankbeurten, een zeer respectabele afstand.

Een andere belangrijke nieuwe regeling is de technische controle voor auto’s zonder rijbewijs, die sinds 1 januari 2023 verplicht is. Dit is echter geen gewone technische controle. Deze controle hoeft namelijk slechts in twee specifieke situaties te worden uitgevoerd: als het voertuig wordt doorverkocht aan een particulier, of na een ongeval.

Evolutie naar elektrisch rijden

Sinds enkele jaren krijgen ‘auto’s zonder bewijs’ concurrentie van bepaalde grote constructeurs. We denken dan spontaan aan de Renault Twizy, die een niche heeft geopend waarin ook de kleine Citroën Ami (foto boven) recent is binnengestormd. En er volgen er nog.

De kracht van deze modellen: er zijn versies zonder en met rijbewijs (tot 80 km/u), gekoppeld aan het argument van een 100% elektrische aandrijving en een (veel) lagere prijs. Concreet: een Citroën Ami heb je vanaf 9.500 euro, hetzelfde bedrag dat je voor de goedkoopste Aixam moet neerleggen. De Spaanse constructeur Silence doet zelfs nog beter door een model aan te bieden voor amper 7.500 euro.

Zonder rijbewijs? Echt?

Zoals hierboven aangehaald, klopt de term ‘auto zonder rijbewijs‘ niet helemaal. Deze voertuigen behoren namelijk tot dezelfde rijbewijsklasse als bromfietsen waarvoor het koninklijk besluit van 1 februari 1977 voorschrijft dat de bestuurder in het bezit moet zijn van een getuigschrift waaruit blijkt dat het rijexamen met succes werd afgelegd.

De minimumleeftijd bedraagt dus 16 jaar (of 18 als je een passagier vervoert), en iedereen die na 14 februari 1961 geboren is, moet in het bezit zijn van een AM-rijbewijs (bromfiets). Alleen wie vóór die datum geboren is, heeft geen rijbewijs nodig (vanwaar de term).

Noteer eveneens dat ‘auto’s zonder rijbewijs’ sinds maart 2014 moeten worden ingeschreven, wat het werk van de politie aanzienlijk heeft vergemakkelijkt. De arm der wet kan brommobielen sindsdien namelijk zonder problemen beboeten voor bijvoorbeeld parkeerovertredingen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Aixam voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.