Waarom een Ferrari Purosangue bestellen niet meer lukt

Dat de Ferrari Purosangue een kassucces zou worden, stond in de sterren geschreven. De allereerste SUV van het Italiaanse automerk is echter zo populair dat het bedrijf uit Maranello de orderboeken voorlopig sluit.

Gepubliceerd op 1 december 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Concreet is de Purosangue voor de komende twee jaar uitverkocht. Da’s opvallend omdat klanten nog niet eens de kans hebben gekregen om ermee te rijden. Anderzijds is het natuurlijk zo dat SUV‘s het best verkopen, ook bij de zeer exclusieve merken. De Porsche Macan en Cayenne zijn allebei kaskrakers, en de Lamborghini Urus procentueel gezien nog meer.

“Het is geen geheim dat we gestopt zijn met het aannemen van orders. Er is dan ook extreem veel belangstelling, ook al hebben we nog geen enkele Purosangue geleverd”, aldus Ferrari-manager Enrico Galliera tegen Drive. “We hebben een besluit genomen waarvan we vinden dat het consistent is met de positionering van Ferrari en het model in kwestie.” Dit hoofd van marketing en verkoop sprak trouwens ook van een explosie van interesse toen werd aangekondigd dat de SUV over een atmosferische 6,5-liter V12 zou beschikken.

Productie opdrijven?

Dat zou Ferrari waarschijnlijk wel kunnen, maar of de directie dat ook wil, is een compleet andere vraag. Het bestuur wil natuurlijk voorkomen dat het aanbod de vraag overstijgt en dat klanten het gevoel hebben met een zeer exclusieve wagen onderweg te zijn. Vandaar dat de productie beperkt blijft tot maximaal 20% van het totaal. Dit doet ons meteen denken aan de Nederlandse kippenboer die een pre-order had geplaatst maar die de levering aan zijn neus ziet voorbijgaan. Hij is namelijk geen TOP– of VIP-klant.

Wetende dat Ferrari in de komende jaren naar verwachting tot 15.000 auto’s per jaar zal bouwen, zullen er jaarlijks tussen de 2.200 en de 3.000 Purosangues de werkplaats verlaten. Ter vergelijking: van de Urus werden er in 2021 alleen al 5.021 exemplaren verkocht, terwijl Lamborghini’s totaaloplage 8.504 stuks bedraagt. De Lambo SUV neemt dus maar liefst 59% van het klantenbestand voor zijn rekening.

Advertentie – lees hieronder verder

Ook opvallend: een Purosangue kost op bepaalde markten bijna dubbel zoveel als een Urus. In het Verenigd Koninkrijk gaat het om 313.120 tegenover 177.000 pond en in Australië over 728.000 tegenover 395.000 dollar (Australische, welteverstaan). En de prijzen in België? 390.000 euro voor een Purosangue en 227.480 euro voor een Urus (208.725 euro bij zijn introductie in 2017).

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Ferrari voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

15 oktober 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.