De inval in Oekraïne is waar iedereen al wekenlang voor vreest, maar niet wilde geloven. Maar het is dus effectief gebeurd: Vladimir Poetin heeft het bevel gegeven om dit voormalige grondgebied van de USSR te bezetten.
De Europese leiders zijn hierop bijeengekomen om een aantal economische sancties te nemen tegen de Russische reus, die een directe bedreiging vormt voor de Europese Unie. De bedoeling is om het land financiële schade te berokkenen.
Dergelijke sancties (b.v. een verbod op de invoer van producten in Rusland en op de aankoop van Russische materialen) zullen uiteraard duizenden Europese bedrijven benadelen die niet langer, of in veel mindere mate, handel zullen kunnen drijven met Rusland. Sommige van de getroffen bedrijven zijn automerken.
Renault in de frontlinie
Het Franse merk Renault bevindt zich in de frontlinie van dit conflict. Renault verwierf in 2008 een belang in Avtovaz, de onderneming die het merk Lada produceert, en heeft er sindsdien zwaar in geïnvesteerd. Renault heeft meer dan 1 miljard euro uitgetrokken voor de modernisering van Avtovaz en de Russische overheid houdt deze organisatie nauwlettend in het oog, met name via de onderneming Rostec die 32% van het kapitaal in handen heeft (68% voor Renault) en die bekend staat om haar betrokkenheid in de militaire sector. Het zijn precies dit soort structuren die het doelwit zijn van de Europese sancties.
Advertentie – lees hieronder verder
In 2021 verkocht Avtovaz meer dan 480.000 auto’s, waarmee Rusland na Frankrijk de belangrijkste markt is voor het merk Renault. Het marktaandeel van Renault in Rusland bedraagt 28,8% dankzij Lada, dat goed is voor 2,8 miljard euro van de 46,2 miljard euro aan inkomsten van Renault in 2021.
Renault heeft zich zojuist spectaculair hersteld – toegegeven, het merk heeft geleden onder covid-19 en heeft nog steeds te kampen met tekorten aan halfgeleiders – maar de verkoop neemt toe op de belangrijkste markten, zoals Duitsland, Frankrijk, Spanje, het VK, enz.). De fabrikant verzekert dat de toeleveringsketens niet worden beïnvloed, maar dat zou binnenkort wel het geval kunnen zijn aangezien de Russische fabrieken afhankelijk zijn van geïmporteerde onderdelen (40% voor de fabriek in Moskou en 20% voor de andere vestigingen). Dit is met name het geval voor de halfgeleiders (elektronische chips) waarvoor Japan onlangs zijn leveringen heeft opgeschort.
Welke automerken delen ook in de klappen?
Het geval van Renault is uitzonderlijk vanwege de link met Avtovaz, al zijn er nog andere merken die de gevolgen van de sancties tegen Rusland zullen ondervinden.
Als we kijken naar de beste Russische verkoopcijfers van 2021, dan zien we dat merken als Kia, Hyundai, Volkswagen en Toyota, maar ook Skoda, Nissan en Mazda rechtstreeks door deze crisis getroffen zullen worden. Door een daling van de verkoop, maar ook van reserveonderdelen.
En de luxemerken?
Rijke Russen zijn gek op peperdure vierwielers uit Europa. Zo verkoopt Porsche jaarlijks ruim 5.000 auto’s in Rusland en ook Bentley, Lamborghini en Ferrari verkopen er vlotjes aan oligarchen enzovoort.
Het is moeilijk voor te stellen wat de gevolgen voor deze ondernemingen zullen zijn als de economische maatregelen worden aangescherpt, een scenario dat alle kans van slagen heeft aangezien Duitsland onlangs zijn houding heeft gewijzigd en gepleit voor een uittreding uit het befaamde Swift-netwerk voor Russische banken.
Wat is Swift?
Swift is een van de belangrijkste netwerken voor bank- en financieel berichtenverkeer, dat betalingsopdrachten tussen banken, opdrachten tot overboeking van gelden van klanten van banken, opdrachten tot aan- en verkoop van effecten enzoverder doorgeeft. Dit systeem maakt een snelle, vertrouwelijke en goedkope communicatie tussen financiële instellingen mogelijk.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be