De financiële verslagen van Aston Martin, de BMW Group (met daarin Mini), Daimler (met daarin Mercedes), Ferrari, Ford, Geely (Chinees, eigenaar van onder andere Volvo en Lotus), General Motors, Honda, de Hyundai Motor Group (moederonderneming van KIA), Isuzu, Mazda, Renault-Nissan, Stellantis (Fiat, Peugeot, Citroën, Opel, Alfa Romeo, Jeep enzovoort), Subaru, Suzuki, Tata (Indisch), Tesla, Toyota en de VW Group (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bentley, Lamborghini enz.) onthullen een totale omzet van ongeveer 1,89 biljoen dollar in 2021. Dat is een stijging van 13% ten opzichte van 2020, maar een daling van 6% ten opzichte van 2019.
Vorig jaar verkochten deze bedrijven samen 69,54 miljoen voertuigen: 2% meer dan in 2020, maar 14% minder dan in 2019. Kortom, er werd meer omzet gedraaid met minder geleverde auto’s, wat wil zeggen dat de prijzen zijn gestegen (of de kortingen gedaald).
Daar heeft het tekort aan halfgeleiders (dat er nu nog steeds is) mee te maken, alsook de heropleving na de zware covid-periode, want de vraag overstijgt het aanbod sindsdien. Om er een gemiddeld bedrag op te kleven: per verkocht voertuig werd 1.903 euro in eigen zak gestoken.
Ferrari doet véél beter
Jato Dynamics, wereldwijd leverancier van bedrijfsinformatie voor de autosector, claimt dat Ferrari in 2021 ruwweg 94.500 euro (!) winst boekte per wagen, wat neerkomt op een winstmarge van 25,5% (een stijging van 4,1% in vergelijking met 2020).
Advertentie – lees hieronder verder
De nummer twee op de lijst, die weliswaar van zeer ver volgt, is Tesla met 6.100 euro winst/auto. Een groot verschil, maar weet dat het Amerikaanse automerk in 2018 met verlies verkocht (ongeveer 11.000 euro/wagen).
Echte verliezers waren er in 2021 trouwens niet: elke van de 19 onderzochte firma’s kon groenere cijfers dan voorheen uit hun hoed toveren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be