Tegenwoordig onderscheiden auto’s zich minder door hun technische kenmerken (motor, type ophanging) dan door hun stijl, die een belangrijke rol speelt bij de aankoopbeslissing. Dit zal steeds meer het geval zijn bij elektrische auto’s, die ook weleens ‘softwareauto’s’ genoemd worden. Ontwerpers moeten nog creatiever voor de dag komen, want nieuwe technologieën helpen om de stijl van auto’s te accentueren.
Dit geldt zeker voor de lichtblokken van auto’s, die led-technologie gebruiken om een breed scala aan toepassingen (animaties) en nieuwe vormen te creëren. Tegenwoordig speelt de lichtsignatuur een belangrijke rol om auto’s te onderscheiden op de weg, zowel overdag als ‘s nachts. Daar doet niemand moeilijk over, want het is natuurlijk erg cool.
Sinds 2011
De led-technologie wordt al gebruikt sinds 2011, toen Audi als eerste lichtgevende diodes in zijn koplampen introduceerde. In het begin werd het gebruikt voor dagrijverlichting, maar nu de technologie verder geëvolueerd is, zie je leds in het dim- en grootlicht, en ook in de achterlichten.
Sindsdien domineert de led-verlichting. De huidige verlichtingssignaturen zijn verrassend complex. Visueel is het resultaat mooi, dat moeten we toegeven, maar volgens een Franse studie van SRA (Sécurité et Réparation Automobile) hangt er ook een prijskaartje aan vast bij herstellingen.
Advertentie – lees hieronder verder
Meer dan 10.000 euro per lichtblok?
De beroepsvereniging Sécurité et Réparations automobiles (SRA) vergeleek 34 modellen (van Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën, Cupra, Dacia, DS, Fiat, Ford, Hyundai, Kia, Lexus, Lynk & Co, Mercedes, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Tesla, Toyota en Volkswagen). Het gebruikte hiervoor gegevens van de SIDEXA QAPTER-kostentool (waarmee verzekeraars offertes kunnen opstellen). Het minste wat we kunnen zeggen is dat sommige facturen de wenkbrauwen doen fronsen.
Het blijkt dat de complexiteit van bepaalde lichtblokken automobilisten duur te staan kan komen na een schadegeval. En dan hebben we het niet over enkele honderden euro’s, maar over enkele duizenden euro’s. In het bijzonder wijst het onderzoek op twee Hyundai-modellen, de Tucson en de Kona, waar alle lichtblokken respectievelijk 8.414 euro en 14.635 euro kosten. En dan is er nog de Kia EV6: 13.805 euro. Je hebt dus een stevige portefeuille nodig of een goede verzekering en begripvolle verzekeraar.
Het is duidelijk dat geen enkel model gespaard blijft van dit fenomeen, zelfs het kleinste niet. Zo moet je 3.720 euro betalen voor een Fiat 500, 3.678 euro voor een BMW 1 Reeks en 5.752 euro voor een Audi Q3. De meest betaalbare auto is de Dacia Duster (oud model) met een factuur van 1.985 euro.
10% van de prijs van een auto?
Hoewel er zeker prijsverschillen bestaan met andere markten (zoals België) en er mogelijk enkele fouten zitten in de verzamelde prijzen, illustreert deze studie wel de prijsexplosie van verlichting voor moderne voertuigen. SRA wijst erop dat deze prijzen 5% tot 10% van de verkoopprijs van een nieuw voertuig vertegenwoordigen.
Het verhaal is echter nog niet ten einde, want verlichtingstechnologieën zullen blijven evolueren en steeds complexer zullen worden. Consultant AlixPartners bevestigt Challenges.fr dat de prijzen zullen blijven stijgen: “Leds worden de norm, terwijl we wachten tot lasertechnologie veralgemeent. De hoofdverlichting is nu in staat om licht verder te projecteren, zonder tegenliggers te verblinden.” Deze technologie is niet goedkoop.
Voor automobilisten is dit een nadeel, omdat beschadigde onderdelen meestal niet meer te herstellen zijn. Het herstellingspercentage van verlichtingsonderdelen bedraagt minder dan 10%, wat ook vragen oproept over de duurzaamheid en ecologische voetafdruk van auto’s. De enige manier om de kosten te drukken, is door gebruik te maken van tweedehands onderdelen. Maar dan moet je die wel eerst vinden…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be