Op termijn zijn hybrideauto’s gedoemd om te verdwijnen. Toch zeker bij ons in Europa, dat besloten heeft om tegen 1 januari 2035 de verbrandingsmotor te verbannen. We stellen vast dat deze wagens hun marktaandeel recent wisten uit te breiden tot 22,6 procent, volgens sectorfederatie ACEA. Bekijk je de cijfers van naderbij, dan blijkt dat in Europa iets minder klassieke hybrides ingeschreven werden in het tweede kwartaal van 2022 (-2,2 procent) en vooral veel minder plug-inhybrides (-12,5 procent) tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt de krant L’Echo.
De trend is dus al zichtbaar: er zijn vandaag meer inschrijvingen van 100 procent elektrische auto’s dan van plug-inhybrides, tenminste in Europa. In België zorgt de fiscale aftrekbaarheid ervoor dat plug-inhybrides nog altijd goed verkopen, wellicht nog tot 1 juli 2023. Daarna wordt de aftrekbaarheid van plug-inhybrides sterk verminderd.
Merken nemen gas terug
Uiteraard geven de verkoopcijfers in andere Europese landen, waar de fiscaliteit niet zo gunstig is als in België, een betrouwbaarder beeld. Enkele merken hebben zelfs al aangegeven te zullen stoppen met deze technologie. Skoda en Mercedes-Benz hebben bijvoorbeeld aangekondigd dat ze hun huidige PHEV-aanbod niet meer zullen vernieuwen.
Deze houding valt te verklaren door het besluit van Europa om te stoppen met de verbrandingsmotor vanaf 1 januari 2035, waardoor er ook geen ruimte meer is voor de hybrides of plug-inhybrides. Tenzij er nog een ommekeer komt. Het Europese besluit heeft namelijk de deur op een kier gelaten voor de plug-inhybrides voor het geval de volledige elektrificatie zou mislukken en de PHEV-technologie er toch in zou slagen om koolstofneutraal te worden.
Advertentie – lees hieronder verder
De plug-inhybride zou dus toch nog gebruikt (of toegelaten) worden als die rijdt op elektriciteit of een CO2-neutrale brandstof. Weinig waarschijnlijk, want de Europese Commissie bekijkt de situatie en evalueert de transitie pas in 2026. De kans is dus klein dat de constructeurs over vier jaar terugkeren naar deze PHEV-technologie.
Vertekend beeld in België
In België vertegenwoordigen PHEV’s nog 15 procent van de verkoop, wat veel is. Maar daar is een logische verklaring voor: in ons land worden negen op de tien plug-inhybrides ingeschreven door bedrijven of zelfstandigen. Deze situatie zal niet blijven duren, want voor auto’s gekocht tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 zal de aftrekbaarheid beperkt worden tot 75 procent in 2025, 50 procent in 2026 en 25 procent in 2027. In 2028 valt die helemaal terug tot nul. En dat is niet alles: vanaf 2023 zijn brandstofkosten nog maar voor 50 procent aftrekbaar.
Met dat vooruitzicht is de verkoop van elektrische auto’s nu al hoger dan die van plug-inhybrides. En die verschuiving zal de komende maanden alleen maar toenemen, want de fiscaliteit blijft een sterke motor voor verandering. Gezien het gebrekkige en beperkte laadnetwerk vragen we ons wel af hoe de bedrijven zullen reageren die nog niet allemaal klaar lijken om de stap naar elektrische auto’s te zetten.
Bij particulieren is de situatie natuurlijk helemaal anders, aangezien maar 3,3 procent van de nieuwe auto’s die zij inschrijven elektrisch is. Hetzelfde geldt voor de plug-inhybrides, die maar door 3,7 procent van de particulieren gekozen worden, voornamelijk door de prijs. Bij deze kopers zijn vooral zelfopladende hybrides populair, omdat die betaalbaarder zijn, het brandstofverbruik nu al aanzienlijk verlagen en niet te zwaar belast worden (in tegenstelling tot de dieselmotor in Vlaanderen bijvoorbeeld).
De zelfopladende hybride kan de volgende jaren dus nog een mooie toekomst beleven, want de belasting blijft grotendeels gebaseerd op de CO2-uitstoot en een kilometerheffing lijkt nog niet voor meteen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be