De sector van de elektrische auto’s is klaar voor nieuwe mijlpaal in Europa. Volgens een recente analyse van de lobbyorganisatie Transport & Environment (T&E) kan het marktaandeel van volledig elektrische voertuigen (BEV’s) tegen 2025 oplopen tot 24%. Opmerkelijk, want de markt kent momenteel een ongeziene vertraging: in augustus 2024 lag de Europese verkoop van elektrische auto’s 44% lager dan in 2023. Een neerwaartse spiraal.
Maar er is een nieuwe factor om rekening mee te houden: de massale komst van nieuwe, meer betaalbare modellen, zal ongetwijfeld helpen om de kwakkelende verkoop nieuw leven in te blazen. Met concurrerende prijzen – zoals die van de aanstaande Renault 5, vanaf 25.000 euro – hopen Europese merken de trend te keren. Er is echter werk aan de winkel: tussen januari en juli 2023 waren 100% elektrische auto’s goed voor slechts 12,5% van de nieuwe inschrijvingen in de Europese Unie (cijfers van ACEA).
Een hefboom?
Het optimisme van T&E is gebaseerd op een “overvloed aan nieuwe, meer betaalbare modellen” die de komende maanden op de markt zullen komen. Vooral naar de Citroën ë-C3 en de Renault 5 wordt reikhalzend uitgekeken. Deze auto’s worden aangeboden tegen lagere prijzen dan die van de meeste huidige concurrenten en kunnen helpen om de interesse van de consument in elektrische wagens nieuw leven in te blazen.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor Europese constructeurs is de druk des te groter nu de klimaatdoelstellingen van de Europese Unie dichterbij komen. Tegen 2025 moeten automerken beantwoorden aan nieuwe uitstootnormen en auto’s aanbieden die steeds minder CO2 uitstoten. Als ze dit niet doen, riskeren ze zware boetes.
Uitdagingen voor de industrie
Niet alle waarnemers delen dit optimisme. De Europese auto-industrie kampt met ernstige problemen, door de dalende vraag en de toegenomen concurrentie. De Volkswagen-groep heeft onlangs zelfs de mogelijkheid geopperd om fabrieken in Duitsland te sluiten, wat een ongeziene beslissing zou zijn in de geschiedenis. Ondertussen waarschuwt Renault dat autoconstructeurs miljarden euro’s aan boetes riskeren als ze de doelstellingen van de EU niet halen. De sector is ook in paniek. Duizenden demonstranten prosteren in Brussel tegen de dreigende sluiting van Audi Brussels. Maar ook andere vestigingen staan op de tocht, zoals Mirafiori in Italië (Stellantis), dat de productie van de Fiat 500e heeft moeten onderbreken bij gebrek aan vraag.
Sterkere politieke steun
Om de uitdagingen van de Europese auto-industrie het hoofd te bieden, roept T&E de Europese regeringen op om een actievere rol te spelen in het stimuleren van de vraag naar elektrische auto’s. De zeer groene organisatie heeft verschillende voorstellen: duidelijke doelstellingen voor bedrijfswagenparken, betere laadinfrastructuur en sociale leasing om deze auto’s toegankelijk te maken voor een breder publiek. Kortom: de auto moet een rol blijven spelen, maar moet dan wel toegankelijk blijven. En dat is niet langer het geval.
T&E stelt ook voor dat fabrikanten samenwerken om hun gemiddelde CO2-uitstoot te verminderen en technische partnerschappen ontwikkelen. Jarenlang hebben de Europese autoriteiten de paradigmaverschuiving in de wereldhandel, en in het bijzonder het protectionistische beleid van China en de Verenigde Staten, niet opgemerkt. Het verdedigen van vrije handel en gezonde concurrentie is nu achterhaald. Maar wie gaat dit begrijpen en vooral doorgeven aan de hogere echelons van Europa? Als we stil blijven staan, kan Europa op termijn de ‘werkplaats’ van China worden, of zelfs die van de rest van de wereld, simpelweg bij gebrek aan innovatievermogen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be