Zoute Grand Prix 2024 – Koen Van Hout: “De Zoute Grand Prix wordt zowel exclusiever als inclusiever”

Knokke-Heist verandert de komende dagen in een paradijs voor liefhebbers van chique wagens tijdens de Zoute Grand Prix. Het is intussen de vijftiende editie van het prestigieuze event, dat bijna ten onder ging. Nieuwe aandeelhouders – onder wie Marc Coucke – gooiden gelukkig een reddingsboei. Achter het stuur zit voortaan Koen Van Hout, die aan Gocar vertelt wat we allemaal mogen verwachten.

Gepubliceerd op 2 oktober 2024
Leestijd : 7 min

Deel

Zoute Grand Prix 2024 – Koen Van Hout: “De Zoute Grand Prix wordt zowel exclusiever als inclusiever”

Hoe zijn de voorbereidingen op deze Zoute Grand Prix verlopen?

“We zitten nu in de laatste rechte lijn. Gelukkig is het een rechte lijn en hebben we alles op de sporen gekregen, hoewel we heel weinig tijd hadden dit jaar. Ik ben gestart als CEO op 1 augustus. We zijn dus acht weken intensief bezig met de hele ploeg om iets te realiseren wat normaal vijf à zes maanden duurt. Het is een hele krachttoer, maar het gaat lukken. Het team is bijzonder gemotiveerd. Iedereen wil dat het slaagt en dat is een heel fijne mindset.”

Op 1 augustus ben je gestart als CEO. Waarom heb je deze job aangenomen?

“Iedereen die me een beetje kent, weet dat alles wat ik graag doe samenkomt in deze opdracht. Ik ben altijd een gepassioneerd autoliefhebber geweest. Ik heb bijna mijn hele carrière voor Mercedes-Benz gewerkt, waaronder vier jaar in het buitenland als verantwoordelijke voor de internationale klantenevenementen. Voorts ben ik zelf een liefhebber van klassieke wagens en organiseer ik voor mijn vrienden ook rally’s. Als je dat mixt, komt alles wat ik van nature graag doe samen in deze opdracht. Een geschenk uit de hemel.”

zoute-sale-1

Advertentie – lees hieronder verder

Wat wordt er anders aan de Zoute Grand Prix van dit jaar?

“We hebben dit jaar enkele ingrepen gedaan om de efficiëntie te verbeteren. Een eerste beslissing was om alles te concentreren op één locatie. Wat vorig jaar nog op drie verschillende plaatsen georganiseerd werd, hebben we nu in één reuzegroot paviljoen samengebracht. De veiling van klassiekers en verzamelauto’s door Bonhams|Cars en de expositie van luxe- en sportwagens komt allemaal in één ruimte. Die wordt ook gebruikt voor de gala-avond. Dat is de grootste verandering.

Uiteraard liggen de kosten hierdoor lager, maar ook qua beleving zullen de bezoekers blij zijn. Je kunt nu met één ticket alles zien en er is geen verwarring meer over welk ticket je nodig hebt. Onze autopartners en Bonhams|Cars zijn ook gelukkig, want de verzamelaars zijn vaak ook eigenaars van mooie luxewagens en vice versa. Dat we dit samenbrengen in één ruimte, zorgt dus voor een kruisbestuiving.”

Tijdens de voorstelling van de Zoute Grand Prix zei je dat het evenement zowel ‘exclusief’ als ‘inclusief’ is. Wat betekent dit concreet?

“We willen de Zoute Grand Prix zowel exclusiever als inclusiever maken. Alles wat zich binnen de wanden van het paviljoen afspeelt, willen we graag nog exclusiever maken. Dat betekent iets minder mensen, maar wel het juiste cliënteel. Dat is ook de wens van onze partners. Bovendien willen we de ervaring van bezoekers die een Deluxe-ticket kopen nog verbeteren met topcatering in een zeer luxueuze omgeving. Dat kan alleen als je niet over de koppen moet lopen.”

koen-van-hout-2

De ervaring binnen wordt dus nog exclusiever. Wat valt er te zien voor wie buiten passeert zonder ticket?

We maken de Zoute Grand Prix inclusiever en denken ook aan de toeschouwers die niet het geluk hebben om aan de rally deel te nemen of een ticket te bemachtigen. Zij kunnen genieten van een heuse Car Boulevard van 500 meter met autopodia op de Zeedijk, vanaf het Albertplein tot aan De Wielingen.

We hebben hier drie soorten belevingen gecreëerd. Het eerste deel heet Let dream en daar staan droomwagens. Het tweede deel heet Past meets future. Auto’s die herboren zijn in een moderne versie staan er in duo op een podium. Denk bijvoorbeeld aan de Renault Alpine A110 uit de jaren zestig en de moderne Alpine A110. Of een klassieke en nieuwe Mini. Het derde deel kijkt naar de toekomst en heet Electric boulevard. Daar tonen we nieuwe modellen uit het absolute topsegment met een puur elektrische aandrijving, zoals een Mercedes EQS.”

De 17 autopartners tonen heel wat premières in de Zoute Grand Prix Gallery by EY. Kun je al een tipje van de sluier lichten?

“We zijn heel trots op de Polestar Concept BST, die zijn Europese première beleeft. Lamborghini en Bentley brengen twee Belgische premières (Urus SE en Flying Spur). Aston Martin toont de nieuwe Vanquish. Mercedes toont de elektrische G-Klasse op een rots. Dit zijn maar enkele voorbeelden van mooie premières.”

Het concours d’élégance is er net als vorig jaar niet bij. Komt het nog terug?

“Onze ambitie is om in 2025 opnieuw een concours te organiseren. Maar een concours voorbereiden, vergt zes à zeven maanden om de juiste wagens te vinden, de jury te selecteren enzovoort. Het was te kort dag om dat op enkele weken tijd professioneel te organiseren. Ik heb onmiddellijk besloten dat we het dit jaar niet doen. We hebben wel de ambitie om het volgend jaar terug te brengen.”

Op welke locatie?

“Daar moeten we ons nog over buigen. In het verleden vond het concours plaats op de golfterreinen in Knokke. Maar daar we moeten nog de eerste gesprekken aanknopen om te zien of dat al dan niet een optie is.”

zoute-sale-2

Wat zijn de hoogtepunten van de veiling door Bonhams|Cars?  

“Wat zeker in het oog springt, is de gele Porsche 550RS Spyder uit 1956. Ook heel bijzonder is de Ferrari 340 America Touring Berlinetta uit 1951. We hebben ook een Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss uit 2010, waarvan er maar 75 exemplaren gemaakt zijn. Dat zijn allemaal speciale collector’s items, maar er zijn ook meer ‘bereikbare’ modellen in de prijscategorie van 100.000 tot 150.000 euro die toegankelijk zijn voor een ander type verzamelaar.  De zeventig wagens worden vier dagen lang getoond in de Zoute Grand Prix Gallery by EY. Op zondag worden ze tussen 13 en 17 uur geveild, dat is altijd een spektakel. Tussen 11 en 12 uur is er ook al een veiling van automobilia. We verwachten in totaal tussen de 15 en 20 miljoen euro omzet te kunnen draaien.”

porsche-550rs-spyder

Je vertelde dat je een rallyliefhebber bent. Betekent dit ook dat je zelf meerijdt?

“Jammer genoeg zal dat niet lukken, want ik moet bij veel zaken aanwezig zijn, zoals de start en de aankomst. Ik zal wel eens naar de koffiestop en lunchstop rijden. Maar van de rally zelf zal ik alleen als toeschouwer kunnen genieten en niet als deelnemer.”

De toekomst van de Zoute Grand Prix heeft aan een zijden draadje gehangen. Wat gaan jullie anders doen om ervoor te zorgen dat het evenement kan blijven bestaan?

“De opdracht van de aandeelhouders is om deze editie goed te letten op de kwaliteit die we afleveren, zodat alle deelnemers en bezoekers het niveau ervaren dat ze verwachten van de Zoute Grand Prix. Ondanks de negatieve gebeurtenissen uit het verleden, blijft de Zoute Grand Prix een sterk merk dat positief bekeken wordt. Alle veertien vorige edities waren van een zeer hoge kwaliteit en dat willen we zo houden. De komende edities wil ik ook zorgen voor nog meer partners en misschien nog enkele nieuwe belevingen toevoegen.”

Wat zijn de plannen op langere termijn?

“De tijdsdruk verplicht me ertoe om alleen met deze editie en de nabije toekomst bezig te zijn. Maar ik heb wel al een paar ideetjes voor volgend jaar. Het zou bijvoorbeeld leuk zijn om een derde categorie in het leven te roepen in de rally: de poster cars uit de jaren tachtig en negentig. Die vallen vandaag tussen twee stoelen. Ze zijn niet jong genoeg om met de Zoute GT Tour mee te rijden, want die wagens zijn maximaal twintig jaar oud. En ze zijn nog te jong voor de Zoute Rally met klassiekers van minimaal vijftig jaar oud. Denk aan iconische modellen zoals de Ferrari F40, Lamborghini Countach of Rolls-Royce Corniche. Er zijn genoeg verzamelaars met zulke auto’s, maar ze hebben weinig gelegenheden om naar buiten te komen. Ik heb veel zin om dit volgend jaar te introduceren. Maar eerst nog deze editie met goede kwaliteit afleveren.”

Zin om naar de Zoute Grand Prix 2024 te gaan? Klik dan hier om je tickets te kopen!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autosalon
Autosalon van Parijs 2024: Citroën C4 neemt afscheid van diesel en handbak

Op de vorige editie van het Autosalon van Parijs blonk Citroën nog uit in afwezigheid, deze keer zet het merk een zowat volledig vernieuwde line-up in de schijnwerpers. Kon niet op het appel ontbreken: een facelift van de C4 en zijn X-broertje. En je zal de nieuwe niet gauw verwisselen met de oude.

16 oktober 2024 2 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.