Geproduceerd van 1987 tot 1993, is de Lancia Delta Integrale een 4WD hatchback die met succes heeft deelgenomen aan het wereldkampioenschap rally en een aantal prachtige pagina’s van deze discipline heeft geschreven. Sindsdien is hij in de harten van de liefhebbers gesloten en is zijn waarde op de markt voor klassieke auto’s letterlijk geëxplodeerd. Dit bracht sommigen op ideeën, zoals de firma Automobili Amos die een restomod ontwikkelde op basis van de Integrale.
Zelfs al leunt hij esthetisch dicht aan bij de originele Lancia, toch kloppen vele details niet, te beginnen met het feit dat er geen achterdeuren zijn. Dankzij zijn koetswerk dat grotendeels uit koolstofvezel is gemaakt, weegt de Delta Futurista slechts 1.250 kg. Tel daar een 330 pk sterke 2-liter turbomotor in combinatie met vierwielaandrijving bij op en je hebt een sensationele machine.
Nostalgisch
De nieuwste versie van de Delta Futurista gebruikt de kleuren van Martini Racing, namelijk een wit koetswerk getooid met rode en blauwe strepen. De spoiler bovenaan de achterklep vermeldt “Martini Legacy”, als eerbetoon aan de Integrale, die deze livery trots droeg in de late jaren 80 en de vroege jaren 90. In vergelijking met andere restomodspecialisten is Automobili Amos niet in excessen vervallen door bijvoorbeeld een volledig analoog dashboard te houden.
Advertentie – lees hieronder verder
Safari
Goed nieuws komt nooit alleen, want Automobili Amos heeft zojuist zijn nieuwe project gepresenteerd: de Delta Safarista, die geïnspireerd is op de auto waarmee Miki Biasion in 1988 de Safari Rally won.
Gebouwd op basis van een Integrale 16V, is hij verhoogd en uitgerust met spatlappen, terwijl de velgen vol zijn. Het interieur kreeg ook een rallybehandeling met kuipstoelen en een rolbeugel.
Er worden slechts 10 exemplaren van geproduceerd voor een prijs van 600.000 euro per stuk!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be